EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تظاهرات روزنامه‌نگاران آزاد در سوئد در اعتراض به دستمزد ناکافی
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

حدود پنجاه روزنامه‌نگار آزاد در سوئد، از مدت‌ها پیش مذاکراتی را با مدیریت رسانه خصوصی  SvDدر مورد دستمزد خود آغاز کرده‌اند. پس از شکست مذاکراتی که از بهار ۲۰۲۳ آغاز شده بود، تظاهراتی با حمایت اتحادیه روزنامه‌نگاران سوئد در مقابل دفتر SvD در استکهلم برگزار شد.

این روزنامه‌نگاران در مذاکرات تاکید کردند که افزایش قابل توجهی در بیش از بیست سال گذشته دریافت نکرده‌اند؛ بنابراین دستمزدها در عمل سال به سال کاهش می‌یابد و آنان درآمد کمتری نسبت به فریلنسرها در اوایل دهه ۲۰۰۰ دارند. برای مقایسه، کارمندان رسمی همین رسانه در ده سال گذشته بیش از بیست‌وپنج درصد افزایش دستمزد داشته‌اند. در این مذاکرات، وضعیت نویسندگان بخش فرهنگی به‌طور ویژه مورد بحث قرار گرفته است. SvD به نویسندگان فرهنگی خود کمترین دستمزد را در میان همه روزنامه‌های مهم سوئد می‌پردازد. علاوه بر این، با حذف پست سردبیر ادبی، حجم کاری منتقدان افزایش یافته اما در ازای آن افزایش دستمزد برای روزنامه‌نگاران آزاد در این بخش صورت نگرفته است.

روز جمعه هشتم دسامبر تظاهراتی برای جلب توجه به وضعیت روزنامه‌نگاران آزاد در خارج از ورودی اصلی رسانه خصوصی SvD در استکهلم برگزار شد. از مدیریت این رسانه دعوت شد تا برای پاسخ به سؤالات و صحبت در مورد دستمزد پیشنهادی روزنامه‌نگاران آزاد که از سوی هیئت‌مدیره رد شده است، شرکت کنند. اولریکا هیلرت، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران سوئد، و گرته روتبول، رئیس انجمن نویسندگان سوئد در میان شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بودند. لیزا ایرنیوس، سردبیر SvD در مقابل تظاهرات توقف کرد و گفت که از ادامه مذاکرات استقبال می‌کند.






کارت

کارت