EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته‌شدن دو روزنامه‌نگار در حملات پهپادی اسرائیل به غزه
جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲

حمزه الدحدوح، خبرنگار و تصویربردار الجزیره در غزه و مصطفی ثریا، فیلمبردار مستقل که برای خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد، در حالی که برای ماموریت کاری با یک وسیله نقلیه در شهر رفح تردد می‌کردند در حمله پهپادهای اسرائیلی کشته شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سندیکای روزنامه نگاران فلسطین (PJS) کشتار روزنامه‌نگاران فلسطینی در غزه را محکوم کردند و علاوه بر آن، موضع رسمی اسرائیل مبنی بر حضور تروریست‌ها در خودرو را رد کردند و تاکید کردند که ترور عمدی غیرنظامیان از جمله روزنامه‌نگاران، جنایت جنگی است.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حادثه گفت: «ما در غم درگذشت همکارانمان حمزه الدحدوح و مصطفی ثریا عزادار هستیم. من حمله ظالمانه هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به خودروی خبرنگاران فلسطینی در حین انجام وظیفه را به شدت محکوم می‌کنم و تاکید می‌کنم که عاملان این جنایت باید پاسخگو باشند.»

به گزارش رسانه‌ها، علاوه بر کشته شدن حمزه الدحدوح و مصطفی ثریا، حازم رجب خبرنگار آزاد که در خودرو بود به شدت مجروح شد. همچنین خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که دو خبرنگار دیگر به نام‌های احمد البراش و عامر ابوعمرو در این حمله زخمی شدند.

شبکه رسانه ای الجزیره مستقر در قطر، اسرائیل را به هدف قرار دادن عمدی خودرویی که روزنامه‌نگاران فلسطینی در آن مأموریت داشتند، متهم کرده است. سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل به روزنامه تایمز اسرائیل گفت: «یک هواپیمای نظامی تروریستی را شناسایی کرد که ارتش اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌داد.»

بر اساس داده‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تاکنون حداقل هشتاد و نه روزنامه‌نگار فلسطینی در جریان جنگ غزه کشته شده‌اند.






کارت

کارت