EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


صد و بیست روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در سال ۲۰۲۳ کشته شدند
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در سی‌ویکم دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که صد و بیست روزنامه‌نگار و کارمند رسانه از جمله یازده زن در سال ۲۰۲۳ کشته شده‌اند. فدراسیون پیش از این، فهرست اولیه روزنامه‌نگاران کشته شده را پیش از روز جهانی حقوق بشر در هشتم دسامبر منتشر کرد که قتل‌ نود و چهار روزنامه‌نگار را تأیید می‌کرد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «امروز قلب ما در کنار خانواده‌های روزنامه‌نگاران و همکارانمان در اتاق‌های خبر جهان است که برای مرگ عزیزان و همکارانشان سوگوارند؛ روزنامه‌نگارانی که تنها به دلیل انجام فعالیت حرفه‌ای خود کشته شده‌اند. در حالی که ما همیشه به روزنامه‌نگاران یادآوری می‌کنیم که هیچ گزارشی ارزش زندگی آنها را ندارد، موقعیت‌های زیادی وجود دارد که آنها عمداً هدف قرار می‌گیرند تا بر واقعیت‌ها سرپوش گذاشته شود. این حق دموکراتیک شهروندان است که به درستی آگاه شوند و این مسئولیت دولت‌ها است که امنیت روزنامه‌نگاران را برای گزارش مستقل تضمین کنند.»

امسال شصت‌وهشت درصد از روزنامه‌نگاران کشته شده در سراسر جهان، در درگیری غزه کشته شده‌اند. در خاورمیانه هفتادو‌پنج فلسطینی، چهار اسرائیلی، سه روزنامه نگار لبنانی در نتیجه جنگ غزه و سه کارمند رسانه در سوریه کشته شده‌اند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، دوازده روزنامه‌نگار در هند، افغانستان، فیلیپین، بنگلادش، پاکستان و چین کشته شدند.

در آمریکای شمالی و جنوبی ده روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ کشته شدند. سه مکزیکی، یک پاراگوئه‌ای، سه گواتمالایی، یک کلمبیایی، یک هندوراسی و یک آمریکایی. در آفریقا، فدراسیون هشت قتل در کامرون، سودان، لسوتو، مالی، سومالی، موزامبیک، نیجریه و یک قتل تصادفی در رواندا را تأیید کرده است. هیچکدام از آنها به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

در اروپا، سه روزنامه‌نگار و کارمند رسانه اوکراینی، روسی و فرانسوی در جنگ اوکراین کشته شدند و یک کارمند رسانه در آلبانی به قتل رسید.

فدراسیون از دولت‌های جهان خواست که به سرعت یک کنوانسیون الزام‌آور بین‌المللی را برای حفاظت از امنیت و استقلال روزنامه‌نگاران تصویب کنند.






کارت

کارت