EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سال ۲۰۲۳ سیاه‌ترین سال برای روزنامه‌نگاران فلسطینی بوده است
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲

بر اساس گزارش سالانه سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS) یکصد و دو روزنامه‌نگار و دیگر کارکنان رسانه‌ فلسطینی در سال ۲۰۲۳ در غزه کشته و بیست‌وسه روزنامه‌نگار به‌شدت مجروح شده‌اند. همچنین مقامات اسرائیلی از هفتم اکتبر، پنجاه‌وهشت روزنامه‌نگار را در کرانه باختری و غزه بازداشت کرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی ادامه حملات به روزنامه‌نگاران را محکوم کرذند و خواستار تحقیقات مستقل در مورد قتل‌ها و بازخواست عاملان آن شدند.

تیم داوسون، معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  با استقبال از کار سندیکای فلسطینی در مستندسازی قتل‌ها و نقض حقوق روزنامه‌نگاران در سخت‌ترین شرایط، گفت: «روزنامه‌نگاران فلسطینی در غزه تنها کسانی هستند که بین حقیقت و خاموشی کامل رسانه‌ها ایستاده‌اند. دادگاه کیفری بین‌المللی باید جنایات علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی را که اکثر آنها معتقدند عمداً هدف قرار گرفته‌اند، بررسی کند و عاملان آن را به دست عدالت بسپارد.»

ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی تأکید کرد که این سندیکا به تلاش‌های خود برای حمایت از روزنامه‌نگاران و رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه کیفری بین‌المللی ادامه خواهد داد تا عدالت برای روزنامه‌نگاران فلسطینی تضمین شود»

در گزارش سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی علاوه بر تعداد وحشتناک روزنامه‌نگاران فلسطینی کشته شده در غزه که طبق اطلاعات سندیکا به صد و دو نفر رسیده است، به دیگر حملات علیه روزنامه‌نگاران نیز اشاره شده است: در طول سال گذشته، بیست‌وسه روزنامه‌نگار در حملات موشکی به‌شدت زخمی شدند که سیزده مورد آن به معلولیت یا آسیب‌های بسیار شدید انجامید. از دیگر تخلفات مستند شده در این گزارش، بازداشت پنجاه‌وهشت روزنامه‌نگار فلسطینی است که بیشتر آنها هنوز بدون محاکمه در بازداشت به سر می‌برند. در این گزارش به ناپدید شدن اجباری نضال الوحیدی از ایستگاه تلویزیونی النجاه و هیثم عبدالواحد از آژانس رسانه‌ای عین، که از ساعات اولیه حمله حماس مفقود شده‌اند نیز اشاره است. علاوه بر این، هشتاد موسسه مطبوعاتی و رسانه‌ای در بمباران اسرائیل آسیب دیدند و نه چاپخانه در کرانه باختری مورد حمله قرار گرفتند. این سندیکا همچنین چهل‌ونه حمله و بیست‌وسه تهدید توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی را ثبت کرده است.






کارت

کارت