EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت سردبیر یک وب‌سایت خبری در ترکیه
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲

فورکان کارابای، سردبیر وب‌سایت خبری مستقل «برنامه واقعی»، پس از انتشار مقاله‌ای در مورد محاکمه اعضای دستگاه قضائی، توسط پلیس استانبول بازداشت شد. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران  (IFJ-EFJ) خواستار آزادی فوری او شدند و از مقامات خواستند که همه اتهامات علیه وی را پس بگیرند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در اعتراض به این اقدام گفت: «ما همچنان شاهد فقدان آزادی مطبوعات و آزادی بیان در ترکیه هستیم. روزنامه‌نگاران هر روز از محدودیت‌های مختلف رنج می‌برند و این غیرقابل قبول است. ضروری است که مقامات فورکان کارابای را فوراً آزاد کنند.»

ریکاردو گوتیرز دبیرکل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا (EFJ) این بازداشت را اقدامی برای ارعاب دانست و تأکید کرد: «ما از مقامات می‌خواهیم که به روزنامه‌نگاران اجازه دهند کار خود را انجام دهند، به‌ویژه زمانی که صحبت از افشای فساد اداری می‌شود.» اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه(TGS) نیز هشدار داد که قانون «به ابزاری برای ارعاب روزنامه‌نگاران» تبدیل شده است.

افسران پلیس، کارابای را در بامداد بیست‌وهشتم دسامبر دستگیر کردند. این روزنامه‌نگار پس از یک شب بازداشت و انتقال به دادگاه چاگلایان در استانبول، در بیست‌ونهم دسامبر تا زمان محاکمه آزاد شد.

بازداشت او به دنبال انتشار مقاله‌ای درباره یک دادگاه جنجالی صورت گرفت. در این پرونده، گروهی از اعضای دستگاه قضایی ترکیه به اتهام فساد و رشوه خواری محاکمه می‌شوند. علیرغم این که محتوای این مقاله بر اساس صورتجلسه دادگاه در دسترس عموم بود، کارابا به اتهام «افترا» و «هدف‌گذاری افرادی که وظیفه مبارزه با تروریسم را بر عهده دارند» دستگیر شد.






کارت

کارت