EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله به چندین روزنامه‌نگار هنگام پوشش تظاهرات در صربستان
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲

چندین روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ هنگام گزارش اعتراضات پس از انتخابات عمومی در بلگراد، هدف توهین و خشونت فیزیکی قرار گرفتند. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و شبکه خبرنگاران ایمن(SJN) نسبت به این اقدامات از سوی کسانی که مأموریت آنها دفاع و حفاظت از شهروندان است ابراز خشم و نگرانی کردند و از نهادهای ذیصلاح خواستند که با شدت و قاطعیت به این حوادث واکنش نشان دهند و تدابیری را برای اطمینان از تکرار نشدن این نوع رفتارها، به‌ویژه از سوی مقامات مجری قانون اتخاذ کنند. فدراسیون‌ها بر این نکته تأکید کردند که «انفعال نهادهای دولتی تأثیر وحشتناکی بر آزادی بیان و روزنامه‌نگاری مستقل دارد.»

در جریان تظاهرات بیست‌وچهارم دسامبر، چهار حمله علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه ثبت شد که سه مورد آن از سوی مأموران قانون و یک مورد آن توسط یک معترض انجام شده است: نناد نشیچ، فیلمبردار شبکه الجزیره، در حین فیلمبرداری توسط پلیسی از ناحیه گردن مضروب شد و پلیس به زور از او خواست که دور شود و فیلمبرداری را متوقف کند. همچنین آندریا لازارویچ، روزنامه‌نگار، توسط یک پلیس با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت. یک عکاس خبرنگار آژانس بتا نیز از تلاش یک مأمور پلیس برای ربودن دوربینش خبر داد.

ملادن ساواتوویچ، روزنامه‌نگار و کارمند شبکه خبری N1 نیز در جریان یک برنامه زنده مورد حمله قرار گرفت: مردی که روز قبل در حال تخریب یک خودرو دیده شده بود، به او توهین کرد و بازوی او را گرفت. ماموران لباس شخصی که در این صحنه حاضر بودند، هیچ واکنشی نشان ندادند. ساواتوویچ مجبور شد برای دریافت کمک با پلیس تماس بگیرد، اما وقتی آنها به محل تظاهرات رسیدند، مرد مهاجم فرار کرده بود.






کارت

کارت