EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تعداد روزنامه‌نگارانی که در غزه کشته‌شدند، به هفتادوپنج نفر رسید
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

در جریان عملیات نظامی بین حماس و اسرائیل در نوار غزه، تاکنون حداقل هفتادوپنج روزنامه‌نگار فلسطینی کشته، تعدادی زخمی و تعدادی دیگر مفقود شده اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS) کشتار و تداوم حملات به روزنامه‌نگاران را محکوم کردند و خواستار تحقیقات فوری در مورد مرگ آنها شدند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه تأکید کرد: «فدراسیون از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای محافظت از روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه انجام دهند. مردم تنها در صورتی می توانند بفهمند که واقعاً چه خبر است که به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود کار خود را انجام دهند.»

در بیست‌ونهم دسامبر، جابر ابوحدروس، خبرنگار شبکه القدس، در حمله هوایی به خانه‌اش کشته شد. در بیست‌وهشتم دسامبر، احمد خیرالدین عکاس خبرنگار تلویزیون الاقصی و همچنین محمد خیرالدین، کارمند آرشیو این تلویزیون، در یک حمله هوایی که خانه آنان را در بیت لاهیا در شمال غزه هدف قرار داد، کشته شدند.

در بیست‌وچهارم دسامبر جسد مهندس حثیفه لولو، کارمند «رادیو زندانیان» که قبلاً برای تلویزیون قدس کار می‌کرد، به همراه همسر، دختر و تعداد زیادی از اعضای خانواده‌اش پس از حمله هوایی به خانه‌اش در غزه پیدا شد. در همین روز مرگ دو روزنامه‌نگار دیگر نیز تأیید شد: محمد سعیدی (خلیفه)، روزنامه‌نگار و مدیر تلویزیون الاقصی، در یک حمله هوایی که خانه او را در النصیرات غزه هدف قرار داد کشته شد و محمد عبدالخالق الغف، خبرنگار عکاس خبرگزاری الرای نیز هنگام گزارش جنگ در غزه جان خود را از دست داد.

در بیست‌وسوم دسامبر، احمد جمال مدحون، معاون مدیر خبرگزاری الرای در یک حمله هوایی که شمال غزه را هدف قرار داد، کشته شد. محمدناصر ابوهویدی، عکاس خبرنگار روزنامه استقلال نیز بیست‌و دوم دسامبر در جریان پوشش خبری جنگ در شجاعیه در غزه کشته شد.






کارت

کارت