EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته‌شدن دو روزنامه‌نگار در گواتمالا
یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲

دو روزنامه‌نگار به نام‌های گلیمر رنان ویلدا و سزار آگوستو لیوا پیمنتل، در یک روز در دو حمله جداگانه در شهرهای ایزابال و جوتیاپا به ضرب گلوله کشته شدند. در هر دو مورد آنها در خودروهای شخصی خود در کمین افراد ناشناس گرفتار شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار اقدام فوری مقامات برای تعیین مسئولیت این رویدادها و در نظر گرفتن کار روزنامه‌نگاری آنها به‌عنوان انگیزه احتمالی جنایات شد. فدراسیون همچنین خواستار تضمین ایمنی برای انجام کار اطلاع‌رسانی در چارچوب آزادی بیان و حق دسترسی مردم به اطلاعات شد.

گلیمر رنان ویلدا، کارمند پورتال خبری «ایمپکتو ایزابا»، روز پنجشنبه بیست‌ویکم دسامبر هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه در شهر ایزابال مورد حمله قرار گرفت. در همان روز، دو مرد سوار بر موتورسیکلت هنگامی که سزار آگوستو لیوا پیمنتل در حال رفتن به محل کارش در رادیو لا رد بود، او را با سلاح گرم کشتند.

این قتل ها در کشوری رخ می‌دهد که در نتیجه مداخله قضایی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته دچار بحران سیاسی عمیقی شده است. وزارت کشور که عامل این مداخله بوده است، همچنین مسئول آزار، شکنجه و زندانی‌شدن خوزه روبن زامورا مدیر روزنامه ال پریودیکو، و تعقیب قضایی هشت روزنامه‌نگار دیگر است.






کارت

کارت