EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


هیات منصفه مطبوعات روزنامه شرق را مجرم شناخت
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲

سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی از مجرم شناخته شدن مدیر مسوول روزنامه شرق به دلیل آنچه که «خبرسازی» نامیده شده است، خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه ۲۷ آذرماه اکبر نصرالهی سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگویی با اشاره به پرونده مهدی رحمانیان مدیر مسوول روزنامه شرق گفت: «اتهامات ایشان نشر مطالب خلاف واقع موضوع شکایت دادستان تهران در مورد تیتر نادرست مخالفت ۸۴ درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب در تاریخ سوم آبان ۱۴۰۲ است».

به گفته آقای نصرالهی مدیرمسوول روزنامه شرق در دفاعیات خود، اشتباه در تیتر را قبول کرد و گفته که اشتباه‌تر این بود که رسانه‌های خارجی نوشتند ۸۴ درصد از پاسخگویان با حجاب مخالف هستند؛ در صورتی که ۸۴ درصد از مخاطبان شرق در نظرخواهی این روزنامه با اظهارات خانم زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد تاثیر قانون احتمالی عفاف و حجاب بر وضعیت حجاب زنان مخالف هستند نه با الزام زنان به رعایت حجاب.

چندی پیش شبکه شرق که اخبار مرتبط با این روزنامه را به صورت آنلاین پوشش می‌دهد با استناد به نظرسنجی که به گفته خود با مشارکت بیش از ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن انجام شد، از مخالفت ۸۴ درصدی مردم با الزام زنان به رعایت حجاب خبر داد.

این در حالی بود که پس از تصویب لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی، زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس از تهران، گفته‌ بود «تا ۳ سال آینده با قانونی که تصویب کردیم، جامعه در با حجاب شدن تغییر چشمگیری می‌کند.»

سخنگوی هیات منصفه گفت: «هیات منصفه بعد از استماع دفاعیات متهم، او را به اتفاق آرا مجرم دانستند و برخی از اعضا در دلایل مخالفت گفتند بر اساس توضیحات متهم فقط ۵ درصد از ۱۲ هزار نفر پاسخ‌ دهنده به نظرخواهی شرق با الزام حجاب مخالف بودند نه ۸۴ درصد. برخی دیگر از اعضای هیات منصفه گفتند با جستجوی کلید واژه های حجاب و شرق در گوگل انتشار غلط این نظرخواهی، بیشترین فراوانی را دارد و همچنان از آن بهره‌برداری سیاسی می‌شود».

به گفته سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات، رای نهایی شکایت هیات نظارت بر مطبوعات در مورد پرونده اتهام‌های مدیر مسئول روزنامه شرق که به ریاست قاضی کریمی در شعبه نهم دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

 

 






کارت

کارت