EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


مسدود شدن یک سایت خبری و دستگیری سردبیر آن در مغولستان
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲

ناران یونورتستسگ، روزنامه‌نگار و سردبیر سایت خبری مغولی Zarig.mn، به اتهام تحقیر دادگاه و انتشار اطلاعات نادرست بازداشت شد و دسترسی به این وب‌سایت خبری نیز مسدود شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از مقامات مغولستان خواست که فورا یونورتستسگ را آزاد کنند، به خبرنگاران در مغولستان اجازه دهند تا بدون دخالت کار خود را انجام دهند و از آزادی مطبوعات و آزادی بیان اطمینان حاصل کنند.

کنفدراسیون روزنامه‌نگاران مغولستان(CMJ)  مسدود شدن دسترسی به وب سایت zarig.mn در قلمرو مغولستان را «نقض آشکار اصول و هنجارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و آزادی مطبوعات» دانست.

یونورتستسگ در چهارم دسامبر در دفتر تحریریه Zarig.mn در اولان‌باتور، پایتخت مغولستان بازداشت شد. او پس از انتشار پستی در حساب شخصی خود در فیسبوک در مورد غیرانسانی بودن یک جلسه دادگاه طولانی محاکمه یک فرد مسن در مغولستان، ظاهراً به توهین به دادگاه و «اشاعه اطلاعات نادرست» متهم شده است. دادگاه برای وی قرار بازداشت یک ماهه صادر کرده است. علاوه بر این، یک نهاد حقوقی و اداری در مغولستان دسترسی به وب سایت zarig.mn را در قلمرو مغولستان مسدود کرد. کارکنان این رسانه در واکنش به مسدود کردن وب‌سایت و بازداشت سردبیر آن، در میدان سوخباتور پایتخت دست به تحصن زدند.

یونورتستسگ در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود بارها تحت تعقیب قرار گرفته است. علیرغم تبرئه در اکثر پرونده‌ها، او همچنان با جریمه‌ای حدود هشتصد دلار آمریکا مواجه است که تقریبا معادل دو ماه حقوق برای یک روزنامه‌نگار متوسط ​​در مغولستان است.

به گزارش کنفدراسیون روزنامه‌نگاران مغولستان، در حال حاضر حدود ده روزنامه‌نگار در این کشور در بازداشت یا تحت تعقیب قضایی قرار دارند.






کارت

کارت