EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نود و چهار روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ کشته شدند
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گزارش داد که نود و چهار روزنامه‌نگار و کارمند رسانه از جمله نه زن در سال ۲۰۲۳ کشته شده‌اند. فدراسیون با انتشار این گزارش پیش از روز جهانی حقوق بشر در دهم دسامبر، اقدامات بسیار بیشتری را از سوی جامعه جهانی برای محافظت از جان روزنامه‌نگاران و پاسخگو کردن مهاجمان به آنها لازم می‌داند.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با اشاره به تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۲۳، خواستار اقدام فوری جهانی برای توقف این خونریزی شد. از زمانی که فدراسیون در سال ۱۹۹۰ شروع به ثبت آمار روزنامه‌نگاران کشته شده در حین انجام وظیفه کرد، جنگ در غزه بیش از هر درگیری دیگری برای روزنامه‌نگاران مرگبار بوده است. به گزارش فدراسیون، هفتاد و دو درصد از خبرنگاران کشته شده در سراسر جهان در سال جاری، در درگیری غزه کشته شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی و به‌ویژه دادگاه کیفری بین‌المللی، باید با مسئولیت‌های خود روبه‌رو شود و در صورت لزوم، کسانی را که دستور حمله به روزنامه‌نگاران را داده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد».

در اروپا، اوکراین همچنان یک کشور خطرناک برای خبرنگاران است. امسال سه روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در جنگ اوکراین کشته شدند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، قتل روزنامه نگاران در کشورهای مشابه سال‌های گذشته متمرکز است: افغانستان، فیلیپین، هند، چین و بنگلادش.

تعداد روزنامه‌نگاران کشته شده در آمریکای شمالی و جنوبی از بیست‌ونه روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۲ به هفت تن در سال جاری کاهش یافت. در آفریقا، امسال چهار قتل تکان دهنده اتفاق افتاده که تا به امروز به‌درستی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

فهرست روزنامه‌نگاران زندانی فدراسیون در سال ۲۰۲۳، تداوم سرکوب سیاسی و افزایش قابل توجه روزنامه‌نگاران زندانی را در کشورهای مختلف، از چین تا بلاروس، از مصر تا ایران، از میانمار تا ترکیه و روسیه را نشان می‌دهد. ۳۹۳ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در حال حاضر پشت میله‌های زندان هستند. چین و هنگ کنگ با هشتاد روزنامه‌نگار در صدر فهرست قرار دارند.






کارت

کارت