EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


انتقاد از اتهام‌زنی معاون نخست‌وزیر جدید نیوزلند به رسانه‌ها
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲

روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها از اظهارات وینستون پیترز معاون نخست‌وزیر تازه انتخاب شده که ادعا می‌کند طرح بودجه رسانه‌ای دولتی در سال ۲۰۲۰ «رشوه» است، انتقاد کرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سازمان همکار آن در نیوزلند(E tū) از اظهارات معاون نخست‌وزیر به‌شدت انتقاد کردند و از پیترز و دیگر سیاستمداران خواستند که از سنت افتخارآمیز نیوزیلند در مورد آزادی مطبوعات حمایت کنند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نگرانی عمیق خود را از آنچه «جنگ پیترز علیه روزنامه‌نگاری» خوانده اعلام کرد و تأکید کرد: اطلاعات نادرست منتشر شده توسط یک رهبر ارشد سیاسی می‌تواند تئوری‌های توطئه خطرناک را تأیید کند و روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها را به خطر بیندازد.»

اتحادیه فراگیر کارگران و کارمندان نیوزلند نیز در انتقاد از سخنان پیترز اعلام کرد: «آقای پیترز با انتشار اطلاعات نادرست و حمایت از تئوری‌های توطئه، روزنامه‌نگاران را در معرض خطر قرار می‌دهد. ما از آقای پیترز و همچنین دیگر سیاستمداران ارشد و شخصیت‌های عمومی می‌خواهیم که از رسانه‌های مستقل ما حمایت و محافظت کنند، نه اینکه به آن حمله کنند.»

وینستون پیترز، معاون نخست‌وزیر جدید، بارها خبرنگاران را به دریافت رشوه و مشارکت در اعمال فساد متهم کرده است. اظهارات پیترز به مشارکت چندین رسانه عمومی در صندوق روزنامه‌نگاری منافع عمومی (PIJF) یعنی یک برنامه حمایت از رسانه‌ها که در پی همه‌گیری کووید تأسیس شد، مربوط می‌شود. پیترز در گفتگو با خبرنگارانی که اولین جلسه کابینه دولت جدید نیوزلند در بیست‌وهشتم نوامبر را پوشش می‌دادند، از روزنامه‌نگاران پرسید که «قبل از دریافت پول باید چه چیزی را امضا کنند». در همان روز، پیترز ادعا کرد که با رسانه‌های اصلی «در جنگ» است.

از زمان انتشار نتایج نهایی انتخابات در سوم نوامبر، پیترز از پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران سیاسی خودداری کرده است. پیترز تنها رهبر ائتلاف است که از زمان تایید نتایج، با خبرنگاران سیاسی تعامل نداشته است.






کارت

کارت