EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیشنهاد وزیر ارتباطات اسرائیل برای تحریم روزنامه هاآرتص
جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲

شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل، در بیست‌وسوم نوامبر قطعنامه‌ای را برای توقف هرگونه تبلیغات دولتی، اشتراک یا سایر ارتباطات تجاری با روزنامه اسرائیلی هاآرتص با استناد به «تبلیغات شکست‌طلبانه و دروغین در زمان جنگ» پیشنهاد کرد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از دولت خواست تصمیم خود را بازنگری کند و محدودیت‌های آزادی مطبوعات در کشور را لغو کند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در واکنش به این تصمیم گفت: «ما به شدت نگران این تصمیم اقتدارگرایانه اسرائیل هستیم که تکثر رسانه‌ای و حق آگاهی مردم را تضعیف می‌کند. دولت اسراییل از امنیت ملی به عنوان بهانه‌ای برای سانسور رسانه‌های انتقادی، چه خارجی و چه ملی، استفاده می‌کند. فدراسیون از دولت می‌خواهد که تصمیم خود را بازنگری کند و از سرکوب آزادی مطبوعات در کشور دست بردارد. ما همبستگی خود را با روزنامه‌نگاران هاآرتص اعلام می‌کنیم.»

این پیشنهاد اولین پیشنهادی است که پس از تصویب مقررات اضطراری در بیستم اکتبر، علیه یک رسانه اسرائیلی ارائه می‌شود. کرهی در نامه‌ای خطاب به دبیر کابینه، یوسی فوکس، موضع هاآرتص در قبال جنگ را محکوم کرد و این روزنامه را «سخنی آتش‌زا برای دشمنان اسرائیل» خواند.

دولت در سیزدهم نوامبر دسترسی به شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین را در اسرائیل مسدود کرد. تلویزیون المیادین اولین رسانه منتقد خارجی بود که از زمان آغاز جنگ غزه به‌دلیل «نگرانی‌های امنیتی» به‌طور موقت تعطیل شد.

از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها از سوی دولت بنیامین نتانیاهو تحت فشار و آزار و اذیت فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند.






کارت

کارت