EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یک خبرنگار در مالی کشته شد و دو خبرنگار دیگر ربوده شدند
پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲

عبدالعزیز جبریلا، خبرنگار رادیو ناآتا، در هفتم نوامبر در جاده گائو-آنسونگو در شمال مالی توسط افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. دو خبرنگار دیگر نیز ربوده شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران مالی (UNAJOM) این حمله وحشیانه را محکوم کردند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هشدار داد که جناح‌های متخاصم در مالی و شبه‌نظامیان، مانند تمام نقاط آشفته آفریقا، تهدیدی جدی برای روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها هستند: «ما از مرگ عبدالعزیز جیبریلا بسیار متأسفیم و خواستار آزادی فوری سالک آگ جیدو و مصطفی کونه هستیم. ما خواستار تحقیقات سریع در مورد این اقدامات غیرقابل قبول هستیم. افسران امنیتی دولتی یا اعضای شبه‌نظامیانی که علیه روزنامه‌نگاران مرتکب جنایات شده‌اند، باید در قبال اعمال خود پاسخگو باشند و به دست عدالت سپرده شوند.»

عبدالعزیز جبریلا، مجری رادیو نااتا در حال رفتن به یک جلسه آموزشی در گائو با سایر همکاران بود که خودرو در جاده توسط افراد مسلح ناشناس متوقف شد. علاوه بر قتل جبریلا، دو روزنامه‌نگار به نام‌های سالک آگ جیدو و مصطفا کونه ربوده شدند و روزنامه‌نگار سوم به نام هارونا آتینو زخمی شد.

پس از این حادثه، ایستگاه‌های رادیویی در منطقه گائو اعتراض «روز بدون رادیو» را سازماندهی کردند و در روز چهارشنبه هشتم نوامبر در اعتراض به قتل و آدم ربایی همکاران خود، دست از کار کشیدند.






کارت

کارت