EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون خواستار تحقیق صربستان درباره قتل یک روزنامه‌نگار شد
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲

در آستانه روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه روزنامه‌نگاران و در پی سفر دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به صربستان ، این فدراسیون به همراه اتحادیه‌های زیرمجموعه‌ خود، از الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان خواست تا تحقیقات کاملی در مورد قتل روزنامه‌نگار میلان پانتیچ انجام دهد. در بخشی از این نامه آمده است:

آقای رئیس‌جمهور

روزنامه‌نگاری تنها شغل غیرنظامی است که در آن تعداد قابل توجهی در نتیجه اعمال سیستماتیک و عمدی جان خود را از دست می‌دهند. صربستان، مانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان، از این اعمال رنج می‌برد. ما در یازده آوریل گذشته، بیست‌وچهارمین سالگرد کشته شدن اسلاوکو چوروویا را در بلگراد گرامی داشتیم. ما معتقدیم حکمی که ماه می امسال درباره قتل او صادر شده اما هنوز اعلام نشده، غیرقابل قبول است. آیا ممکن است زمانی که دو بار دادگاه متهمان را «مجرم» تشخیص دهد، حکم نهایی «تبرئه» باشد؟

این یک فاجعه وحشتناک و شکستی برای دموکراسی در صربستان خواهد بود. برای همه روزنامه‌نگاران، این بدان معناست که برای قاتلان روزنامه‌نگاران مصونیت از مجازات وجود دارد. در طول اقامتم در بلگراد در ماه آوریل، با روزنامه‌نگاران از سراسر کشور ملاقات کردم. آنها بر احساس ناامنی خود، به ویژه کسانی که در مکان‌های محلی کار و زندگی می‌کنند، اصرار داشتند.

این دقیقاً مورد همکار ما میلان پانتیچ است. این روزنامه نگار در یازدهم ژوئن ۲۰۰۱ در جاگودینا کشته شد. همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که انگیزه قاتلان، مقالاتی بودند که او روی آنها کار می‌کرد. شوک وحشتناکی بود. هنوز هیچ پیشرفت جدیدی از آن زمان حاصل نشده است. طبق اطلاعات ما، بسیاری از شواهد و شهادت‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

ما، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تعهد شما را به حمایت  از همکاران صرب خود که به حقیقت در مورد قتل میلان پانتیچ نیاز دارند، خواستاریم. ما از شما برای اطمینان از این که در کشور شما، مصونیت از مجازات قانون نیست، سپاسگزاریم.

دومینیک پرادالیه

روزنامه‌نگار و رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران






کارت

کارت