EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست تجدیدنظر پرونده نیلوفر حامدی ثبت شد
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲

وکیل نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که چندی پیش در دادگاه بدوی به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود، ضمن ابراز امیدواری بر برائت این روزنامه‌نگار از ثبت درخواست تجدید نظر خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها رو یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه پرتو برهانپور وکیل دادگستری در گفتگویی با روزنامه شرق با انتقاد از اعلام حکم صادره علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزنامه‌نگاران بازداشتی شرق و هم‌میهن از طریق رسانه‌ها پیش از ابلاغ به وکلا  گفت: «اینکه خبرنگار باسابقه و خوشنام رسانه‌های داخلی و مجوزدار کشور، مجموعا به ۱۳ سال حبس محکوم بشود، چیزی نیست که افکار عمومی از آن به‌راحتی گذر کند».

خانم برهانپور همچنین در این گفتگو با تأکید بر ناعادلانه بودن روند بازداشت و برگزاری «دادگاه غیرعلنی» این دو روزنامه‌نگار، و نیز «ایرادات متعدد در متن حکم صادره» گفت: «در این حکم به هیچ‌کدام از ایرادهای شکلی وکلا پاسخ داده نشده و حتی در رد دفاعیه وکلا، جمله‌ای هم نوشته نشده و در آن تنها با جملاتی مجهول به اعترافات اشخاص بدون اشاره به هویت آن‌ها استناد‌ شده است».

این وکیل دادگستری ضمن انتقاد از اتهامات انتسابی علیه نیلوفر حامدی گفت: «عکسی که خانم حامدی از پدر و مادربزرگ مهسا امینی در آغوش یکدیگر در بیمارستان گرفته و در صفحه توییترش منتشر کرده، به‌عنوان یکی از مصادیق اتهامی مورد استناد قرار گرفته است. همچنین دوره خودمراقبتی که به عنوان مصداق اتهامی خانم حامدی شمرده شده، همان‌طور که از عنوانش پیداست، دوره‌ای برای مراقبت از روان افراد در برابر اخبار بد روزانه است که مثلا روزنامه‌نگارها، کادر درمان، روان‌شناس‌ها و… که مدام در مواجهه با اخبار ناگوار هستند، بتوانند از روان خودشان محافظت کنند. و در آخر  در حال حاضر، به‌جز اسرائیل که جمهوری اسلامی ایران اساسا آن را به رسمیت نمی‌شناسد، ما با هیچ کشوری در حالت تخاصم به سر نمی‌بریم و مرجع استعلام و تشخیص دولت متخاصم، طبق قانون شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه است که تا این لحظه، حداقل نام هیچ کشوری به عنوان دولت متخاصم اعلام نشده و دادگاه نیز این استعلام را انجام نداده است و اتهام همکاری با دولت متخاصم بی اساس است».

نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار شرق و الهه محمدی روزنامه‌نگار هم‌میهن، اولین کسانی بودند که خبر درگذشت و تشییع جنازه مهسا امینی ۲۲ ساله در سپتامبر سال گذشته را منتشر کردند و پس از آن  اعتراضات سراسری در ایران شکل گرفت.

روز یکشنبه سی‌ام مهرماه رای بدوی این دو روزنامه‌نگار پس از یکسال منتشر شد.

بر این اساس دادگاه این دو روزنامه نگار را به سه اتهام «همکاری با دولت آمریکا به عنوان کشور متخاصم با ایران»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران» محکوم کرده است.

براساس رای صادره نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار شرق  به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور پنج سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

 

 

 

 






کارت

کارت