EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارشی از آزار خبرنگاران از آغاز جنگ غزه
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

بر اساس گزارش حساب کاربری هناء محامید، این روزنامه‌نگار فلسطینی در ششم نوامبر توسط گروهی از روزنامه‌نگاران اسرائیلی در یک اداره پست در کفر صبا، مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  این حمله را محکوم کرد و از مقامات اسرائیلی خواست تا گام‌های مشخصی برای مقابله با جو فزاینده ارعابی که روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها از زمان آغاز جنگ در غزه با آن مواجه هستند، بردارند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حادثه گفت: «فضای ارعاب روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها در اسرائیل، از زمان شروع جنگ در غزه بدتر شده است. زمانی که روزنامه‌نگاران از انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای خود کوتاهی می‌کنند و همکاران خود را مورد آزار و اذیت و ارعاب قرار می‌دهند بسیار ناراحت کننده است- اتفاقی که در مورد همکار ما هناء محامید افتاد.»

محامید، خبرنگار شبکه لبنانی المیادین در اورشلیم، در پنجم نوامبر تماسی تلفنی دریافت کرد که به او اطلاع داد بسته‌ای را از اداره پست شهر کفر صبا در مرکز اسرائیل تحویل بگیرد. روز بعد، او به اداره پست رفت و خود را در محاصره افرادی دید که خود را روزنامه‌نگاران اسرائیلی معرفی کردند؛ از جمله حیم اتگار، خبرنگار کانال دوازده تلویزیون اسرائیل. بر اساس گزارش محامید، این افراد ضمن آزار و اذیت او و فیلمبرداری از وی، او را به انتشار «اخبار جعلی» درباره ارتش اسرائیل متهم و تهدید کردند.

مورد محامید تنها یکی از نمونه‌های متعددی است که فضای ترس، ارعاب و اجباری را که روزنامه‌نگاران در اسرائیل از آغاز جنگ غزه هر روز در معرض آن هستند، روشن می‌کند:

در پانزدهم اکتبر، خبرنگاران بی‌بی‌سی نیوز عربی توسط پلیس در تل‌آویو مورد حمله قرار گرفتند. در چهاردهم اکتبر، خانه فری، روزنامه‌نگار اسرائیلی پس از ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها، مورد حمله گروهی از افراد راست افراطی قرار گرفت که این روزنامه‌نگار را به مرگ تهدید کردند. در هفتم اکتبر، اسکای‌نیوز عربی گزارش داد که کارکنان آن توسط پلیس اسرائیل در شهر اشکلون مورد حمله قرار گرفتند.






کارت

کارت