EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش منطقه‌ای مصونیت از مجازات در آمریکای لاتین
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

قتل کارکنان رسانه در منطقه آمریکای لاتین و دریای کارائیب، علاوه بر تعداد بالا، به دلیل نرخ پایین حل و فصل قضایی پرونده‌ها همچنان چالش‌زا است. در روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات برای جنایات علیه روزنامه‌نگاران، تحلیل وضعیتی که قاره در آن قرار دارد برای ادامه مبارزه در راه محافظت بیشتر از روزنامه‌نگاران و تضمین عدالت بسیار مهم است.

یک مطالعه یونسکو نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱، هفتادوهشت درصد قتل‌های روزنامه‌نگاران در آمریکای لاتین و کارائیب بدون مجازات مانده است. این رقم زنگ خطری است برای مقامات کشورهای قاره که تضمینی برای امنیت کار روزنامه‌نگاری ارائه نمی‌کنند.

اگرچه ارقام جنایت در مقایسه با ارقام ثبت شده در سال ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما به لطف معافیت از مجازات، حملات به روزنامه‌نگاران متوقف نشده است. تا به امروز، یازده روزنامه‌نگار در سال ۲۰۲۳ به قتل رسیده‌اند. علاوه بر قتل، آزار و شکنجه قضایی امروزه یکی از پرکاربردترین ابزارها در منطقه برای جلوگیری از کار اطلاع‌رسانی است.

اگرچه مصونیت از مجازات دلیل اصلی جنایت‌های صورت گرفته علیه روزنامه‌نگاران است، اما نمی‌توان آن را جدا از متغیرهای دیگر مانند ناامنی شغلی و فقدان اسناد بین‌المللی برای حمایت از روزنامه‌نگاران دید. با مصونیت از مجازات، آزادی کامل مطبوعات ممکن نیست و این امر به طور مستقیم بر نظام‌های دموکراتیک تأثیر می‌گذارد.






کارت

کارت