EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


مصونیت از مجازات: سکوت باعث از دست رفتن جان‌های بیشتر است
یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

به مناسبت دوم نوامبر، روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات جنایت علیه روزنامه‎‌نگاران، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  از دولت‌های سراسر جهان خواست تا عاملان قتل، ارعاب و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران را بازداشت و محکوم کنند و قوانین شفاف و قابل اجرا برای حمایت از ایمنی روزنامه‌نگاران وضع کنند.

دومینیک پرادالیه، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در این رابطه گفت: روزنامه‌نگارانی که به طور مستقیم مورد هدف قرار می‌گیرند، قربانیان دشمنان آزادی مطبوعات هستند. چه کسی قرار است تحقیق کند؟ چه کسی مقصران را به عدالت می‌سپارد؟ زمان پایان دادن به این کشتار فرا رسیده است. سازمان ملل متحد باید کنوانسیون حمایت فعال از روزنامه‌نگاران را تصویب کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان خواست که از پیشنهاد این فدراسیون برای تصویب کنوانسیون الزام‌آور سازمان ملل در مورد ایمنی و استقلال روزنامه‌نگاران و دیگر متخصصان رسانه حمایت کنند.

از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر، حداقل سی روزنامه‌نگار و کارمند رسانه کشته شده اند. چنین تلفاتی این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا خبرنگاران در غزه عمداً هدف قرار می‌گیرند؟

فدراسیون همچنین عمیقاً نگران وضعیت مصونیت از مجازات در کامرون، هند، کوزوو و مکزیک است، جایی که هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و عدم واکنش جدی مقامات دولتی، به رویه‌ای عادی تبدیل شده است.

طبق گزارش سازمان ملل، از هر ده پرونده قتل روزنامه‌نگاران، تنها یک مورد به درستی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پشت هر آماری یک تراژدی انسانی وجود دارد – یک مرگ، یک آدم ربایی، یک خانواده بدون مادر، پدر، برادر یا خواهر.






کارت

کارت