EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله به سی روزنامه‌نگار در حین پوشش تظاهرات در بنگلادش
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲

تقریباً سی روزنامه‌نگار در حین پوشش تظاهرات حزب مخالف دولت در منطقه نایا پالتان داکا مورد حمله قرار گرفتند و تجهیزات آنها ضبط شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در واکنش به این حادثه اعلام کرد: «حمله خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان و پلیس به روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها تاسف‌انگیز و حمله‌ای شدید به آزادی مطبوعات است. آزادی بیان در مواقع ناآرامی از اهمیت بالایی برخوردار است و خبرنگاران باید بتوانند با تضمین امنیت وظایف خود را انجام دهند. فدراسیون تلاش‌ها برای سانسور رسانه‌ها از طریق خشونت را محکوم می‌کند و از دولت بنگلادش می‌خواهد که امنیت و ایمنی خبرنگاران را در این دوره حساس انتخابات تضمین کند.»

تقریباً سی روزنامه‌نگار هنگام پوشش تظاهراتی که در بیست‌وهشتم اکتبر توسط حزب مخالف دولت با هدف درخواست استعفای نخست وزیر برگزار شد، در درگیری بین پلیس محلی، حامیان حزب اپوزیسیون ملی‌گرای بنگلادش و حامیان ائتلاف حاکم تحت رهبری حزب عوامی لیگ مورد حمله قرار گرفتند. چندین روزنامه‌نگار توسط معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند یا با خشونت پلیس مواجه شدند. در جریان تظاهرات، دوربین‌ها و تلفن‌های همراه تعدادی از خبرنگاران به سرقت رفت یا شکست و آسیب دید. در میان کسانی که در جریان این تجمع سیاسی مورد حمله قرار گرفتند، محمدعلی مازد، خبرنگار تلویزیونی خبرگزاری فرانسه و یکی از اعضای کمیته اجرایی روزنامه‌نگاران بنگلادشی در رسانه‌های بین‌المللی، دیده می‌شود. مازد در کمین معترضان گرفتار شد و از ناحیه سر و پشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و فقط تجهیزات ایمنی، او را از جراحات شدید نجات داد. تجهیزات روزنامه‌نگاری وی در جریان این حمله شکسته شد.

در این درگیری حداقل سه نفر از جمله یک پلیس و یک فعال اپوزیسیون کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی بنگلادش در ژانویه، نگرانی‌ها در مورد مواجهه روزنامه‌نگاران مستقل با محیطی خصمانه و سانسور گسترده افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر، روزنامه‌نگاران در بنگلادش با اشکال مختلف فشار از جمله اقدامات قانونی، تهاجم پلیس، آزار و اذیت آنلاین، حمله در حین گزارش‌دهی و تهدید خانواده‌هایشان مواجه شده‌اند.






کارت

کارت