EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


مجری رادیو در فیلیپین، حین پخش زنده به ضرب گلوله کشته شد
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲

خوان جومالون گوینده رادیو در فیلیپین، حین اجرای زنده توسط یک مهاجم ناشناس در داخل استودیوی پخش خانگی خود در استان غربی میسامیس کشته شد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP) این قتل وقیحانه را به‌شدت محکوم کردند و خواستار تحقیقات فوری برای مجازات عاملان آن شدند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «فدراسیون قتل فجیع و آشکار خوان جومالون، مجری رادیویی را در جریان یک برنامه زنده در خانه خود به‌شدت محکوم می‌کند و خواستار تحقیقات سریع برای تحویل عاملان آن به عدالت است. این رویداد غم‌انگیز بر نگرانی‌ها نسبت به شرایط کارکنان رسانه در فیلیپین می‌افزاید. مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران، در این کشور بیداد می‌کند.»

خوان جومالون صبح روز پنجم نوامبر هنگام پخش برنامه از استودیوی خانگی خود در شهر کالامبا در استان میسامیس در شمال میندانائو، به ضرب گلوله کشته شد. این برنامه در فیسبوک نیز به صورت زنده پخش می‌شد. ویدئویی از این حمله نشان می‌دهد که مرد مسلح قبل از فرار با یک همراه، گردنبند طلای جومالون را ربوده است. جومالون چهارمین روزنامه‌نگار فیلیپینی است که در دوران زمامداری رئیس‌جمهور بونگ بونگ مارکوس از ژوئن ۲۰۲۲ کشته شده است. بر اساس آخرین شاخص جهانی مصونیت از مجازات در سال ۲۰۲۳، فیلیپین جزء هشت کشوری است که بدترین کارنامه را از نظر پیگرد قانونی قاتلان روزنامه‌نگاران داشته‌اند.






کارت

کارت