EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست فدراسیون از روزنامه‌نگاران برای احترام به اصول حرفه‌ای اخلاقی
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

جنگ بین حماس و اسرائیل نیز یک جنگ ارتباطی است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ، سازمان حرفه‌ای روزنامه‌نگاران پیشرو در جهان، مجدداً تأکید می‌کند که اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاران باید کاملاً رعایت شود. وظیفه ارائه اطلاعات در جهت منافع عمومی است.

فدراسیون از اتاق‌های خبر در سراسر جهان خواست که علاوه بر دقت در منابع خود، با خودداری از انتشار تصاویر تکان دهنده که اغلب به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، «به حیثیت افراد مورد نقل قول و/یا نمایندگی احترام بگذارند» (ماده 8). ماده 9 منشور جهانی اخلاق نیز مجدداً تأکید می‌کند که «روزنامه نگاران باید اطمینان حاصل کنند که انتشار اطلاعات یا نظرات به نفرت یا تعصب کمک نمی کند».

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره گفت: «اصول حرفه‌ای ما که در منشور اخلاق جهانی شرح داده شده است، اساس مأموریت روزنامه‌نگاران است. مسئولیت روزنامه‌نگار در قبال مردم بر هر مسئولیت دیگری، به ویژه در قبال کارفرمایان و مقامات دولتی ارجحیت دارد. در این زمان دشوار، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، عضو وابسته یونسکو، مجدداً بر همبستگی خود را با شاخه فلسطینی خود و حمایت خود از همه روزنامه‌نگاران در هر کجا که هستند، تأکید می‌کند.»

دو هفته پس از آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل، جنگ رسانه‌ای شدید است و هر طرف از حقیقت «خود» دفاع می‌کند. روزنامه‌نگاران خارجی که از کار در نوار غزه، منع شده‌اند، اغلب از منابع ثانویه یا منابع «رسمی» از هر طرف استفاده می‌کنند، بدون اینکه بتوانند صحت آنها را بررسی کنند. امروز در غزه، فقط روزنامه‌نگاران محلی فلسطینی که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها اعضای سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی هستند، می‌توانند اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌های خارجی قرار دهند.

بسیاری از رسانه‌ها با اشتباه گرفتن عجله با سرعت، اطلاعات و تصاویر نادرستی را منتشر کرده‌اند. این امر در مواردی باعث عذرخواهی رسمی برخی از رسانه‌ها شده است.






کارت

کارت