EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اسرائیل خلاف قوانین بین‌المللی امنیت خبرنگاران در نوار غزه را تضمین نمی‌کند
دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که به رویترز و خبرگزاری فرانسه ارسال کرد، اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگاران در غزه را تضمین کند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی (PJS) این بیانیه را محکوم کردند و یادآور شدند که قوانین بین‌المللی همه متخاصمان را ملزم به حمایت از غیرنظامیان، به ویژه روزنامه‌نگاران کرده است.

ارتش اسرائیل در بیست‌وهفتم اکتبر به رویترز و خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که نمی تواند امنیت خبرنگاران آنها را در نوار غزه تضمین کند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  اعلام کرد: «این کاملا غیرقابل قبول است که دولت اسراییل با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی سعی کند خود را از مسئولیت‌های خود بر اساس قوانین بین‌المللی خلاص کند. حق همه افراد برای دسترسی به اطلاعات و ایده‌ها، که در ماده نوزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر تکرار شده است، زیربنای مأموریت روزنامه‌نگاران است. اسرائیل باید به این موضوع احترام بگذارد.»

فدراسیون از دولت اسرائیل خواست که به طور کامل از قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر پیروی کند و برای جلوگیری از ارتکاب و تحریک به هر جنایت تحت قوانین بین‌المللی، از جمله جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی، اقدام کند. در ماده هفتاد ونهم کنوانسیون ژنو آمده است: «با خبرنگاران در مناطق جنگی باید به عنوان غیرنظامیان رفتار شود و از آنها محافظت شود، مشروط بر اینکه در خصومت‌ها نقشی نداشته باشند». فدراسیون خواستار احترام به این ماده شد که نقض آن جنایت جنگی است.






کارت

کارت