EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


کشته شدن خانواده خبرنگار الجزیره در حمله موشکی اسرائیل
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲

خانواده وائل الدحدوح، رئیس دفتر الجزیره در غزه، بیست‌وچهارم اکتبر در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه نصریات در مرکز نوار غزه کشته شدند. این روزنامه‎‌نگار، تعداد زیادی از اعضای خانواده‌اش از جمله همسر، پسر، دختر و نوه خود را از دست داد و از دیگر اعضای خانواده وی هنوز خبری در دست نیست. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  «خشم» خود را از کشته شدن خانواده الدحدوح ابراز کرد و خواستار تحقیقات مستقل در مورد این قتل‌ها و بازخواست عاملان آن شد.

تیم داوسون معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در نامه‌ای به مصطفی سواگ، مدیرکل موقت الجزیره، مراتب تسلیت خود را به الدحدوح و همکارانش ارسال کرد. در این نامه آمده است: «تراژدی الدحدوح یادآور تأثیر گلوله باران مداوم بر فلسطینیان عادی و غیرنظامی است. همه طرف‌های درگیر باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از اقداماتی که احتمالاً منجر به مرگ غیرنظامیان می شود خودداری کنند.» داوسون اضافه کرد: «این که روزنامه نگاران غزه در چنین شرایطی همچنان به عنوان چشم و گوش جهان عمل می‌کنند، گواهی بر شجاعت و حرفه‌ای بودن فوق‌العاده آنهاست.»

الجزیره در بیانیه‌ای «حمله بی‌رویه نیروهای اسرائیلی که منجر به از دست دادن غم‌انگیز» خانواده الدحدوح شد را محکوم کرد. این شبکه قطری، لحظه دریافت خبر قتل توسط خبرنگار را در حالی که تحولات میدانی را پوشش می‌داد، پخش کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران کشته شدن حداقل بیست‌وسه روزنامه نگار فلسطینی را از هفتم اکتبر تاکنون در اثر تیراندازی یا بمباران نیروهای اسرائیل تأیید کرده است.

فدراسیون با همکاران فلسطینی خود، سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی، برای تهیه کیت‌های پزشکی و بسته‌های باتری برای حدود هزار روزنامه‌نگار مشغول به کار در غزه همکاری می‌کند. هیچ خبرنگار خارجی در این قلمرو باقی نمانده است.






کارت

کارت