EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


واکنش‌ها به صدور حکم محکومیت به حبس نیلوفر حامدی و الهه محمدی
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲

در پی انتشار رای بدوی مبنی بر احکام ۶ و ۷ سال زندان برای الهه محمدی روزنامه‌نگار هم‌میهن و نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار شرق که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر شد، همسران این روزنامه‌نگاران و برخی افراد نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

سعید پارسایی همسر الهه محمدی: با توجه به سابقه قاضی این حکم اشتباه دور از دسترس نبود

بر این اساس روز دوشنبه اول آبان‌ماه سعید پارسایی همسر الهه محمدی روزنامه‌نگار هم‌میهن در گفتگویی با پایگاه خبری امتداد ضمن انتقاد از حکم محکومیت الهه محمدی گفت: «با توجه به سابقه‌ای که از قاضی شعبه ۱۵ داشتیم، صدور یک حکم اشتباه دور از دسترس نبود. »

وی همچنین با بیان اینکه هیچ سند و مدرکی دال بر اتهامات انتسابی علیه همسرم و خانم حامدی در پرونده وجود ندارد افزود: «به نظر می‌رسد به دنبال این هستند که این القا را در جامعه خبرنگاری داشته باشند که گزارش دادن و گفتن از مردم چنین احکامی را در پی خواهد داشت. ولی مطمئن باشید اگر بارها و بارها چنین احکامی صادر شود بازهم خبرنگاران با شرافت برخاسته و از حقیقت خواهند نوشت. »

محمد حسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی: این حکم پایان‌بندی اقدامات پرونده سازان بود

همچنین روز دوشنبه محمد حسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی در واکنش به رای دادگاه در صفحه شخصی خود نوشت: «بالاخره ۱۳ ماه پرونده‌سازی به یک حکم ظالمانه رسید. حکم نیلوفرحامدی در روز تولدش و دقیقاً زمانی که در راه سالن ملاقات بود به او اعلام شد. لابد این هم پایان‌بندی اقدامات پرونده‌سازان بود. این احکام نتیجه فعالیت صادقانه و شرافتمندانه ‎الهه و نیلوفر است که حالا در اتفاقی مضحک، علاوه بر ۲۵ سال حکم حبس، به ممنوعیت از فعالیت به عنوان خبرنگار هم محکوم شده‌اند.ما همچنان امیدواریم این احکام نقض شود و ‎الهه و نیلوفر هرچه زودتر آزاد شوند»

پرتو برهانپور وکیل دادگستری: انتشار این حکم نقض صریح موازین قانونی است

از سوی دیگر پرتو برهانپور وکیل این روزنامه‌نگاران در گفتگویی جداگانه با روزنامه هم‌میهن ضمن انتقاد از نحوه انتشار رای ، گفت: «ما هم از طریق رسانه‌ها اخباری درباره صدور رای موکلان خود شنیده‌ایم. این در حالی است که مستند به مواد ۴۷ و ۳۰۰ و ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی و مواد ۱۷۷ و ۳۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، اگر در پرونده‌ای وکیل اعلام وکالت کرده باشد، براساس قانون باید رای به وکیل ابلاغ شود. این شیوه ابلاغ رای از طریق انتشار عمومی آن، در هیچ جای قوانین وجود ندارد و نقض صریح موازین قانونی است.»

شهاب میرلوحی وکیل دادگستری: انصاف به خرج دهید و اجازه دهید وکلا توضیحاتشان را بدهند

شهاب میرلوحی دیگر وکیل پرونده این دو روزنامه‌نگار نیز در واکنش به انتشار گزارشی تصویری علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی در خبرگزاری قوه قضاییه در صفحه شخصی خود نوشت: دادگاه غیر علنی همراه با انواع و اقسام تهدیدات برای عدم انتشار جزئیات پرونده بخاطر این بود که زمین بازی یک طرفه باشد. انصاف به خرج دهید و اجازه دهید وکلا توضیحاتشان را بدهند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: این حکم تکان‌دهنده و ناعادلانه است

واکنش‌ها از سوی نهادها یا اشخاص نسبت به صدور رأی بدوی محکومیت دو روزنامه‌نگار شرق و هم‌میهن ادامه دارد. در تازه‌ترین این واکنش‌ها فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای ضمن تکان‌دهنده خواندن این حکم، آن را ناعادلانه دانست و خواستار آزادی این روزنامه‌نگاران شد.

آنتونی بلانگر دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این بیانیه گفت: «مقامات ایرانی همواره روزنامه‌نگاران را هدف مجازات‌های بی‌جا قرار می‌دهند. ما از دستگاه قضایی ایران می‌خواهیم همه اتهامات علیه خانم‌ها حامدی و محمدی را لغو و اجازه دهند روزنامه‌نگاران بر اساس اسناد بین‌المللی که ایران باید به آن پایبند باید باشد، آزادانه فعالیت کنند».

 

 






کارت

کارت