EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محاکمه رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران قبرس شمالی
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

علی کیشمیر، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران ترک قبرس(Basin-Sen) ، در ششم اکتبر به دلیل مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، محاکمه شد و ممکن است به اتهام «توهین و تمسخر» نیروهای امنیتی به ده سال زندان محکوم شود.

آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و ریکاردو گوتیرز، دبیر کل فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران(EFJ) ، همبستگی کامل خود را با علی کیشمیر ابراز کردند: «ما به همراه اعضای اتحادیه روزنامه‌نگاران ترک قبرس، خواستار پس گرفتن اتهامات بی‌اساس و نامتناسب علیه همکارمان علی کیشمیر هستیم. محاکمه خبرنگاران برای ساکت کردن آنها اقدامی است که توسط رژیم‌های خودکامه انجام می شود. ما از مقامات می خواهیم که تعقیب کیفری علیه روزنامه‌نگاران منتقد را متوقف کنند.»

این روزنامه‌نگار در یک مقاله تحلیلی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، وضعیت سیاسی کشورش را «فاحشه خانه» خطاب کرد. سه سال بعد، او به اتهام «توهین و تمسخر نیروهای امنیتی» محاکمه شد. کیشمیر در این باره گفت: «پرونده من با درخواست مجازات حبس سنگین تشکیل شد. این اولین مورد از این نوع در تاریخ ما است. اگر منجر به محکومیت شود، باب مجازات زندان را برای روزنامه‌نگاران یا هر فردی که جرأت بیان عقیده خود را داشته باشد، باز می‌کند.»

در قبرس شمالی، سرزمینی که تنها توسط ترکیه در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، کار روزنامه‌نگاری کیشمیر مورد سانسور قرار گرفته و چندین بار مورد هدف مقامات قرار گرفته است. در ژوئن ۲۰۲۳، در پی انتشار مقاله‌ای در انتقاد از ارسین تاتار، رهبر ترک قبرس که بعداً سانسور و از وب سایت حذف شد، کیشمیر به دلیل فشارهای سیاسی مجبور به استعفا از کانال آنلاین TV20 شد. پیش از این نیز مقامات دولتی ترکیه این روزنامه‌نگار را تهدید کرده و او را «دشمن ترکیه» و «خائن» خوانده بودند.






کارت

کارت