EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بیانیه فدراسیون به مناسبت روز جهانی دسترسی به اطلاعات
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  به مناسبت بیست‌وهشتم سپتامبر، روز جهانی دسترسی جهانی به اطلاعات، از دولت‌های سراسر جهان خواست به تضمین دسترسی جهانی به اطلاعات، از جمله حق شهروندان برای جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات، متعهد بمانند.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «برخی از سیاستمداران رویه خطرناک خودداری از پاسخگویی به سؤالات مطبوعات را در پیش می‌گیرند. برخی دیگر، اعتبار روزنامه‌نگاران را زیر سوال می‌برند یا حتی آنها را بازداشت می‌کنند. دولت‌ها باید دسترسی روزنامه‌نگاران به اطلاعات را تضمین کنند.»

دسترسی همگانی به اطلاعات بخشی جدایی ناپذیر از حق آزادی بیان است. صاحبان قدرت در سرتاسر جهان با تعطیلی اینترنت، محدودیت‌های رسانه‌های اجتماعی، بستن رسانه‌ها، سانسور کامل، ممنوعیت حضور روزنامه‌نگاران در کنفرانس‌های مطبوعاتی، ممانعت از دسترسی آنها به اطلاعات عمومی و همچنین ممنوعیت گزارش تظاهرات و تجمعات سیاسی، این حقوق را نقض می‌کنند.

آفریقا

بیش از بیست‌ودو کشور آفریقایی از سال ۲۰۱۷ قوانین دسترسی به اطلاعات را امضا کرده‌اند. با این حال، فقدان اراده سیاسی، اجرای آنها را با چالش مواجه کرده است.

جهان عرب و خاورمیانه

در جهان عرب و خاورمیانه، خاموشی اینترنت یک روش رایج است که برای سرکوب اطلاعات، منتقدان مقامات یا کنترل آزادی تجمع استفاده می‌شود. از جمله در ایران، چندین مورد قطع اینترنت و مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی به دنبال وقوع اعتراضات سراسری در سپتامبر 2022 گزارش شده است.

آسیا و اقیانوسیه

در افغانستان، توانایی کل مردم برای آگاهی از اخبار محدود شده است. در میانمار، حکومت نظامی از فوریه 2021 رژیم ترس و خشونت را تحمیل کرده است، همه خبرگزاری‌های مستقل را تحت فشار قرار داده است و روزنامه‌نگاری قانونی را جرم‌انگاری می‌کند.

اروپا

در اروپا، حق دسترسی به اطلاعات مدت‌هاست که به رسمیت شناخته شده است اما در بسیاری از کشورها به دلیل اجرای ناقص، محدود شده است.

آمریکای لاتین و دریای کارائیب

وضعیت اضطراری بیش از یک ساله در السالوادور، قوانین سختگیرانه در پرو و افزایش تهدیدها و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران در کلمبیا، نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.






کارت

کارت