EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


احضار و آزار روزنامه‌نگاران توسط ارتش فیلیپین
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲

چند تن از روزنامه‌نگاران دانشجویی که برای نشریه دانشگاهی «دموکرات» کار می‌کردند، مورد آزار، احضار و «برچسب قرمز» اعضای نیروهای مسلح فیلیپین قرار گرفتند. فدرسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ، آزار و اذیت، برچسب‌گذاری قرمز، و احضار روزنامه‌نگاران دانشجو از سوی اعضای نیروهای مسلح فیلیپین را عمیقاً نگران‌کننده خواند و از مقامات فیلیپینی خواست اطمینان حاصل کنند که آنها می‌توانند وظایف خود را بدون ترس از انتقام انجام دهند.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین (NUJP) صدور «احضاریه» توسط ارتش را با توجه به تمایل دولت به برچسب زدن به روزنامه‌نگاران و فعالان، نگران کننده خواند: «اینکه ارتش اساساً می‌تواند یک روزنامه‌نگار را احضار کند، به اندازه کافی نگران‌کننده است. این که این کار را با روزنامه‌نگاران دانشجو انجام می‌دهد، نگرانی‌ها را بسیار بیشتر می‌کند.»

آیلا جوی اسپریدا، روزنامه‌نگار دانشجو، در بیست‌ودوم سپتامبر نامه‌ای به امضای یک مقام اداری محلی شهر ناگا در منطقه بارنگای دریافت کرد که در آن او و والدینش را برای «گفتگو» با اعضای ناشناس نیروهای مسلح فیلیپین در بیست‌وچهارم سپتامبر احضار می‌کرد. یک روز قبل از این دریافت این احضاریه، چند روزنامه‌نگار دانشجو از جمله اسپریدا در مراسم یادبود پنجاه‌ویکمین سالگرد حکومت نظامی در پلازا ریزال در شهر ناگا توسط سربازان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند؛ سربازان ارتش بدون رضایت کارکنان نشریه دانشجویی دموکرات، از آنها عکس گرفتند و از آنها خواستند اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند.

حادثه مشابهی در سیزدهم سپتامبر برای برلینت نیمیا مونتس، سردبیر سابق این نشریه رخ داد. اعضای نیروهای مسلح اظهار داشتند که او با سازمان‌های تروریستی فیلیپینی ارتباط دارد، عملی که معمولاً به عنوان «برچسب قرمز» شناخته می‌شود.

نشریه دموکرات که عضوی از انجمن نویسندگان دانشگاهی فیلیپین است، در حال حاضر از وکلای حقوق بشری و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران فیلیپین درخواست کمک کرده است.






کارت

کارت