EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دیوان بین‌المللی کیفری باید درباره کشتار روزنامه‌نگاران در فلسطین تحقیق کند
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲

چرا دادگاه کیفری بین‌المللی(ICC)  در تحقیقات خود درباره قتل شیرین ابوعاقله پیشرفتی نداشته است؟ این سوال، محور نشست سازماندهی شده توسط فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در مقر سازمان ملل متحد در ژنو بود. این نشست در بیست‌ودوم سپتامبر، با حضور نمایندگانی از حدود صد کشور برگزار شد.

تنها پاسخ مؤثر، حفظ فشار و جستجوی بی‌وقفه فرصت‌هایی برای جلب توجه عمومی به این پرونده است. تعهدی که جیم بوملها، خزانه‌دار فدراسیون، در پایان جلسه بر آن تأکید کرد: «من به روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده فلسطینی و خانواده‌هایشان قول می‌دهم که فدراسیون و اتحادیه‌هایی که ما نمایندگی می‌کنیم، تا زمانی که این پرونده به درستی بررسی و در دادگاه رسیدگی نشود، آرام نخواهند گرفت.»

ناصر ابوبکر، رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی نیز در این جلسه گفت که انفعال قانونی اعتماد عمومی به روند قضایی را از بین می‌برد.

این جلسه با بازسازی وقایع منجر به مرگ ابوعاقله آغاز شد. در ادامه، تاتیانا ایاتول، یکی از وکلای دادگستری که پرونده را برای دادگاه بین‌المللی کیفری آماده کرده بود، تصویر گسترده‌تری از رفتار با روزنامه‌نگاران فلسطینی از سوی اسرائیل ارائه کرد: «دلایل منطقی برای این باور وجود دارد که تک‌تیراندازان اسرائیلی خبرنگاران را عمداً هدف قرار داده‌اند».

علی الصمودی، خبرنگاری که در روز کشته شدن ابوعاقله با او کار می‌کرد و خودش از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در این نشست شهادت داد: «ما خبرنگاران به دلیل تهدید دائمی تیراندازی اسرائیل، درباره پوشش خبری وقایع مردد هستیم». عمید شحاده، یکی دیگر از روزنامه‌نگاران فلسطینی، این موضوع را تأیید کرد: «روشن است که ارتش اسرائیل عمداً غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد».

ایلورا چودوری، مشاور ارشد مرکز بین‌المللی دادگستری برای فلسطینی‌ها، اعلام کرد که نیروهای اسرائیل از ماه مه ۲۰۲۲ تاکنون حداقل به ۱۰۳روزنامه‌نگار در حین انجام کار شلیک کرده و برخی را به شدت مجروح کرده‌اند.

تنها یک هفته پس از کشته شدن ابوعاقله، یک خبرنگار زن دیگر به نام غفران ورسنه در نزدیکی اردوگاه آوارگان اروب در کرانه باختری مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.






کارت

کارت