EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


 قوه قضاییه تبرئه دو روزنامه‌نگار بازداشتی از اتهام همکاری با دولت متخاصم را تکذیب کرد
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲

سخنگوی قوه قضاییه ضمن تکذیب خبر تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزنامه‌نگاران بازداشتی از اتهام همکاری با دولت متخاصم، از تفهیم این اتهام به آنها خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه چهارم مهرماه مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به یک پرسش مبنی بر تبرئه دو روزنامه‌نگار بازداشتی که چندی پیش وکلایشان در گفتگویی از آن خبر داده بودند، گفت: «پرونده در مرحله رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی است، لذا تبرئه آنها از اتهام مورد بحث را تکذیب می‌کنیم.»

به گفته سخنگوی قوه قضائیه نه تنها این خبر کذب است بلکه خانم ها محمدی و حامدی در این خصوص تفهیم اتهام نیز شده‌اند.

چندی پیش پرتو برهانپور و احسان میرلوحی وکلای دادگستری در گفتگویی ضمن غیر قانونی خواندن بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی با گذشت یک سال، گفتند که «هیچ مصداقی از همکاری موکل‌شان با دولت آمریکا وجود ندارد و به‌زودی شاهد آزادی آنها هستیم».

نیلوفرحامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری هستند که برای نخستین بار گزارش و خبر درگذشت مهسا امینی را در بازداشتگاه گشت ارشاد منتشر کردند. این دو روزنامه‌نگار زن، در دو جلسه دادگاه جداگانه از سوی دادگاه انقلاب تهران محاکمه و منتظر صدور رأی بدوی هستند.

هرچند که در ماه‌های اخیر بسیاری از نهادها و افراد درخواست‌های مکرری برای برگزاری علنی دادگاه آین دو روزنامه‌نگار داشته‌اند، با این وجود دادگاه این دو روزنامه‌نگار در هشتم و نهم خردادماه و سوم و چهارم مردادماه به صورت غیر علنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه پس از پایان دومین جلسه دادگاه این دو روزنامه‌نگار گفته بود که «این اشخاص در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در بیانیه‌ای که در ماه‌های  گذشته منتشر شد، ضمن ابراز انتقاد از برگزاری دادگاه‌های غیر علنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خواستار آزادی آنها شد.

 

 






کارت

کارت