EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آخرین وضعیت پرونده نیلوفرحامدی و الهه محمدی از زبان وکلایشان
پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲

با گذشت حدود یک سال از بازداشت موقت نیلوفر حامدی و الهه محمدی روزنامه‌نگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن که در آغاز اعتراضات سراسری در ایران صورت گرفت، وکلای این دو روزنامه‌نگار از اتمام مهلت قانونی بازداشت موقت (یکسال) و درخواست برای آزادی آنها خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها پرتو برهانپور وکیل دادگستری روز گذشته در گفتگویی با روزنامه هم‌میهن با بیان اینکه سال حقوقی ۳۶۰ روز است و این مدت برای دو خبرنگار به پایان رسیده است، گفت: «براساس مفاد ماده ۲۴۴ و تبصره ۱ ماده ۲۴۲ ق.آ.د.ک باید قرار بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی فک یا تبدیل و بلافاصله آزاد شوند.»

به گفته خانم برهانپور آخرین جلسه دادگاه ۳ مرداد برگزار و ۷ مرداد دفاعیات تقدیم شد و براساس ماده ۳۷۴ قانون دادرسی کیفری، نهایتاً ظرف یک هفته باید رای صادر و به آن‌ها ابلاغ می‌شد.

این وکیل دادگستری همچنین ضمن انتقاد از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر انتساب اتهاماتی غیر از فعالیت خبرنگاری دو روزنامه‌نگار بازداشتی گفت: « در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، رسماً و به وضوح مصداق اتهامی را فعالیت خبری درباره فوت مهسا امینی اعلام کردند، یعنی از ابتدا موکل را به این دلیل بازداشت کرده‌اند اما الان سخنگوی محترم قوه قضائیه، آن را «تلویحاً» مصداق جرم نمی‌دانند.»

همچنین احسان میرلوحی دیگر وکیل پرونده دو روزنامه‌نگار بازداشتی نیز در گفتگویی گفت: «مدت کمی بعد از تشکیل پرونده برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی، پرونده مشابهی هم برای خانم نگین باقری و خانم الناز محمدی (خواهر الهه محمدی) تشکیل شد و میان کیفرخواست این دو پرونده، مشابهت قابل توجهی وجود دارد و دقیقاً خیلی از مصادیق اتهامی و شیوه استنباط دادسرا دقیقاً یکسان است. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با استدلالات مفصلی، خانم الناز محمدی را از اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا تبرئه کرد. طبیعتاً وقتی شعبه دیگری در دادگاه انقلاب، پرونده‌ای با محتوای مشابه را مشمول عنوان مجرمانه همکاری با دولت متخاصم نمی‌داند، برای موکل ما هم دیگر این اتهام صدق نمی‌کند.»

به گفته آقای میرلوحی جرایم علیه امنیت در قانون ما تعریف و دامنه آن تقریباً روشن و مشخص است و هیچ‌کدام از این جرایم (مثل بمب‌گذاری، تخریب وسایل و تأسیسات مورد استفاده عمومی به قصد اخلال در امنیت، نقشه‌برداری از استحکامات محرمانه نظامی و…) اصلاً ارتباطی با کار خبری و تحلیلگری اجتماعی ندارند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری هستند که برای نخستین بار گزارش و خبر درگذشت مهسا امینی را در بازداشتگاه گشت ارشاد منتشر کردند. این دو روزنامه‌نگار زن، در دو جلسه دادگاه جداگانه از سوی دادگاه انقلاب تهران محاکمه و منتظر صدور رأی بدوی هستند.

هرچند که در ماه‌های اخیر بسیاری از نهادها و افراد درخواست‌های مکرری برای برگزاری علنی دادگاه آین دو روزنامه‌نگار داشته‌اند، با این وجود دادگاه این دو روزنامه‌نگار در هشتم و نهم خردادماه و سوم و چهارم مردادماه به صورت غیر علنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در بیانیه‌ای که در ماه‌های  گذشته منتشر شد، ضمن ابراز انتقاد از برگزاری دادگاه‌های غیر علنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خواستار آزادی آنها شد.

 






کارت

کارت