EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


صدور حکم بازداشت برای دو روزنامه‌نگار در پاکستان
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

در ادامه حوادث رو به افزایش بازداشت، حمله و آزار و اذیت علیه کارکنان رسانه‌ها در پاکستان، دو روزنامه‌نگار در منطقه دره سوات به نام‌های فیاض ظفر و امجد علی سحاب، با اتهامات مشابه «انتشاراطلاعات نادرست» و «افترا» مواجه شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان (PFUJ)، آزار و اذیت قانونی و فیزیکی روزنامه‌نگاران را محکوم کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران دستگیری خودسرانه فیاض ظفر و امجد علی سحاب را عمیقاً نگران‌کننده و نشانه گسترش روند آزار و اذیت و ارعاب قانونی علیه رسانه‌های پاکستان دانست و از مقامات محلی و دولت پاکستان خواست که بلافاصله تمام اتهامات باقی‌مانده را پس بگیرند.

جی.ام.جمالی رئیس اتحادیه فدرال روزنامه‌نگاران پاکستان و رعنا عظیم دبیرکل این اتحادیه، خواستار برخورد قاطع با همه دست اندرکاران حبس غیرقانونی فیاض ظفر شدند و تهدید کردند که در غیر این صورت، فراخوانی برای اعتصاب سراسری اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران راه اندازی خواهند کرد.

فیاض ظفر، روزنامه‌نگار ارشد در منطقه خیبر پختونخواه، عصر روز سی‌ام اوت هنگام بازگشت از محل کار به خانه دستگیر شد. ظفر ادعا کرده که در حین بازداشت مورد آزار جسمی قرار گرفته است و گفته می‌شود که پلیس با استفاده از دست و سلاح گرم، به مدت تقریباً پانزده دقیقه به او حمله فیزیکی کرده است. سازمان‌های حقوقی محلی، اعضای جامعه مدنی و باشگاه مطبوعات سوات بازداشت این روزنامه‌نگار را محکوم کردند. ظفر پس از دیدار رهبران سیاسی و جامعه مدنی محلی آزاد شد.

در یک حادثه جداگانه در منطقه سوات، در سی‌ویکم اوت پرونده‌ای جنایی به اتهام افترا و توهین علیه امجد علی سحاب، روزنامه‌نگار، به‌دلیل نوشته‌های او درباره سازمان‌های دولتی ثبت شده است و بنا بر گزارش‌ها در همان روز، مأموران برای بازداشت سحاب به خانه او یورش برده اند. امجد علی سحاب فعلاً با قرار وثیقه آزاد است.






کارت

کارت