EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سازماندهی شبکه وکلا برای دفاع از آزادی رسانه‌ها در آفریقا
پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲

فدراسیون روزنامه‌نگاران آفریقایی (FAJ) با همکاری یونسکو تحت پروژه صندوق جهانی دفاع از رسانه‌ها (GMDF) روز چهارشنبه سی‌ام اوت، کارگاه یک روزه‌ای را با موضوع «دفاع از حقوق خبرنگاران و کارکنان رسانه از طریق دعاوی حقوقی» در نایروبی پایتخت کنیا برگزار کرد. این کارگاه مشورتی با هدف راه‌اندازی «شبکه وکلایی» بود که مایل به همکاری با اتحادیه‌های وابسته به فدراسیون در سراسر قاره برای دفاع از آزادی بیان از طریق به چالش کشیدن خشونت علیه رسانه‌ها در دادگاه هستند.

عمر فاروق عثمان نور، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه نگاران سومالی، در بیانیه همبستگی خود گفت این کارگاه مشورتی یک روزه اهمیت زیادی دارد، زیرا یک فراخوان روشن برای حفاظت از روزنامه‌نگاران است: «حمایت قانونی از روزنامه‌نگاران به‌شدت برای آزادی رسانه‌ها که یکی از جنبه‌های حیاتی دموکراسی است، اهمیت دارد. با این حال، تهدیدهای مداوم روزنامه‌نگاران در آفریقا، اصول روزنامه‌نگاری مستقل را تضعیف می‌کند.»

در ده سال گذشته به طور متوسط ​​هر چهار روز یک روزنامه‌نگار در آفریقا کشته شده است. نزدیک به ۹ مورد از هر ده پرونده قتل روزنامه‌نگاران از نظر قضایی حل نشده باقی مانده است. زنان روزنامه‌نگار با خطر بیشتری، از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت، آنلاین و آفلاین مواجه هستند. آمار حاکی از افزایش خشونت علیه زنان در این زمینه است.

نکته قابل توجه این کارگاه، تشکیل شبکه وکلای فدراسیون روزنامه‌نگاران آفریقایی و شناسایی هماهنگ‌کنندگان این شبکه در غرب، شرق و مرکز آفریقا بود. این کارگاه همچنین تعدادی پرونده را شناسایی کرد که وکلای فدراسیون آن‌ها را در دادگاه به چالش خواهند کشید.






کارت

کارت