EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پایان مرخصی درمانی ویدا ربانی و بازگشت به زندان اوین
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار آزاد و فعال مدنی که حدود دو ماه قبل و پس از طی یک دوره بیماری و فشارهای ناشی از بازداشت و بستری در بیمارستان، به مرخصی درمانی آمده بود صبح امر‌وز به زندان بازگشت.

بر اساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه پرتو برهانپور، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر در صفحه شخصی خود نوشت: «ویدا ربانی که ۷۲ روز پیش به دلیل سردردهای شدید به مرخصی آمده بود، امروز با اتمام مرخصی درمانی و علیرغم اینکه نظر پزشکی‌ قانونی، پرهیز از استرس‌های روحی جهت جلوگیری از تکرار سردرد بود، به اوین بازگشت. »

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار آزاد و فعال مدنی که همکاری با روزنامه شرق و هفته‌نامه صدا را در کارنامه خود دارد از ماه‌های قبل به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری ایران بازداشت و به تحمل زندان محکوم شده بود.

در ماههای گذشته اوضاع جسمانی این روزنامه‌نگار و فعال مدنی بسیار  نابسامان گزارش داده شد و حتی در دوره‌ای نیز از زندان به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

همچنین چندی پیش حمیدرضا امیری همسر ویدا ربانی در رشته توییتی نوشت: «پزشک‌ها پس از بررسی MRI تشخیص‌های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. از سردرد‌های تیپ افزایش فشار داخل جمجمه، احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد که هر گونه تاخیر در انجام معاینات و ازمایش های لازم میتواند حیات بیمار را به خطر اندازد  و موجب نابینایی دائم گردد. از آنجا که صدور مجوز اعزام به بیمارستان در زندان زمان‌بر می‌باشد، جان بیمار را در معرض خطر قرار می‌دهد. »

گفتنی است خانم ربانی پیش از این و در جریان آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی در دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت  و دادگاه وی در ۲۹ آذرماه تشکیل شد.

دهم دی ماه علی مجتهدزاده، وکیل این روزنامه‌نگار  اعلام کرد که وی به تحمل شش سال حبس بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و پانزده ماه حبس دیگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است.

 






کارت

کارت