EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اخراج ۲۴ روزنامه‌نگار از اسپوتنیک ترکیه
یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲

دفاتر ترکیه‌ای خبرگزاری روسی اسپوتنیک در استانبول و آنکارا، به تازگی ۲۴ روزنامه‌نگار عضو اتحادیه را که برای دستیابی به شرایط کاری بهتر تصمیم به اعتصاب گرفته بودند، اخراج کردند. این اعتصاب از سوی اتحادیه کارگری روزنامه‌نگاران ترکیه (TGS) وابسته به فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) در پی شکست مذاکرات بر سر یک قرارداد جدید کاری اعلام شد.

آنتونی بلانگر دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و ریکاردو گوتیرز دبیر کل فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران، به این اتفاق واکنش نشان دادند: «ما از همه خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه می‌خواهیم که متحد بمانند و اعتصاب خود را نه تنها تا افزایش حقوق منصفانه، بلکه تا بازگرداندن همه روزنامه‌نگاران اخراجی به کار ادامه دهند.» بلانگر و گوتیرز همچنین از مقامات قضایی ترکیه خواستند تا اقدامات قانونی لازم را علیه مدیران اسپوتنیک ترکیه آغاز کنند.

گوخان دورموش، رئیس اتحادیه کارگری روزنامه‌نگاران ترکیه (TGS) نیز گفت: «اسپوتنیک اعضای ما را به جای احترام به حقوق اتحادیه‌های کارگری و پاسخگویی به خواسته‌های قانونی آن‌ها، اخراج می‌کند. ما خواستار بازگرداندن همه روزنامه‌نگارانی هستیم که به‌طور ناعادلانه اخراج شده‌اند.»

قانون ترکیه هر اقدامی از طرف کارفرما که کارگران را برای جلوگیری از عضویت در اتحادیه‌ها یا اعتصاب تحت فشار قرار دهد، ممنوع کرده است.

اعتصاب قرار بود در هفدهم اوت آغاز شود اما مدیریت اسپوتنیک تصمیم گرفت اعتصاب‌کنندگان را به بهانه تجدید ساختار اقتصادی و کاهش نیروی کار، اخراج کند. اعتصاب مشابهی در دیگر دفاتر خبری ترکیه از جمله دفاتر محلی بی‌بی‌سی، رویترز و فرانس‌پرس با موفقیت انجام شده است.






کارت

کارت