EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آخرین وضعیت پرونده نیلوفرحامدی و الهه محمدی از زبان سخنگوی قوه قضاییه
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده نیلوفرحامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن که بیش از ده ماه است در زندان به سر می‌برند از انتساب اتهامی جدید علیه آن‌ها خبر داد که به گفته وی « به زودی گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.»

بر اساس گزارش‌ها روز سه‌شنبه دهم مردادماه مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در تازه‌ترین نشست خبری خود با بیان اینکه بازداشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به «گزارش مرگ خانم مهسا امینی و حرفه خبرنگاری مرتبط نیست» گفت: «آنها به‌علت ارتباط با آمریکا بازداشت شده‌اند.»

بر اساس قانون ایران، «همکاری با دول متخاصم از‌جمله دولت ایالات‌متحده امریکا برخلاف امنیت کشور یا منافع ملی، افساد فی‌الارض محسوب شده و مشمول مجازات مندرج در ماده (۲۸۶ ) قانون مجازات اسلامی است.» طبق ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، مجازات این اتهام، «اعدام» است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری هستند که برای نخستین بار گزارش و خبر درگذشت مهسا امینی را در بازداشتگاه گشت ارشاد منتشر کردند. این دو روزنامه‌نگار زن، در دو جلسه دادگاه جداگانه از سوی دادگاه انقلاب تهران محاکمه و منتظر صدور رأی بدوی هستند.

هرچند که در ماه‌های اخیر بسیاری از نهادها و افراد درخواست‌های مکرری برای برگزاری علنی دادگاه آین دو روزنامه‌نگار داشته‌اند، با این وجود دادگاه این دو روزنامه‌نگار در هشتم و نهم خردادماه و سوم و چهارم مردادماه به صورت غیر علنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در تازه‌ترین بیانیه خود که در روزهای گذشته منتشر شد، ضمن ابراز انتقاد از برگزاری دادگاه‌های غیر علنی نیلوفر حامدی و الهه محمدی، خواستار آزادی آنها شد.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حبس روزنامه‌نگاران به خاطر انجام کارشان یک علامت هشدار دهنده در سطح بین‌المللی است».

خانم پرادالیه گفت: « ما مجددا اتهامات بی‌اساس علیه همکارانمان، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایرانی می‌خواهیم که همه اتهامات علیه آنها را لغو کنند.»

 

 

 

 






کارت

کارت