EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی فوری نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن بی اساس خواندن اتهامات انتسابی علیه نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار روزنامه شرق و الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن که بیش از ده ماه است در زندان به سر می‌برند، خواستار لغو همه اتهامات و آزادی آن‌ها و همه روزنامه‌نگاران دربند شد.

دومینیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حبس روزنامه‌نگاران به خاطر انجام کارشان یک علامت هشدار دهنده در سطح بین‌المللی است».

خانم پرادالیه گفت: »ما مجددا اتهامات بی‌اساس علیه همکارانمان، نیلوفر حامدی و الهه محمدی را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایرانی می‌خواهیم که همه اتهامات علیه آنها را لغو کنند.»

به گفته وی «روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور را آزاد کند».

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری هستند که برای نخستین بار گزارش و خبر درگذشت مهسا امینی را در بازداشتگاه گشت ارشاد منتشر کردند. این دو روزنامه‌نگار زن، در دو جلسه دادگاه جداگانه از سوی دادگاه انقلاب تهران محاکمه و منتظر صدور رأی بدوی هستند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به همراه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و بسیاری از نهادها و افراد درخواست‌های مکرری برای برگزاری علنی دادگاه داشته‌اند، با این وجود دادگاه این دو روزنامه‌نگار در هشتم و نهم خردادماه و سوم و چهارم مردادماه به صورت غیر علنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد.

پاییز گذشته، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران  هر دو روزنامه نگار را به «توطئه با دولت‌های خارجی متخاصم» متهم کردند. اتهامی که در ایران مجازات اعدام را در پیش دارد.

 






کارت

کارت