EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نیلوفرحامدی و الهه محمدی
پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲

با گذشت بیش از ۳۰۰ روز از بازداشت نیلوفرحامدی، خبرنگار شرق و الهه محمدی، خبرنگار هم‌میهن و برگزاری تنها یک جلسه دادگاه در پشت درهای بسته، گزارش‌ها از بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده این دو روزنامه‌نگار حکایت دارد.

هر چند که بازداشت غیرقانونی این دو روزنامه‌نگار تاکنون واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است، اما مقامات قضایی و امنیتی ایران هیچ پاسخی در این خصوص ارائه نکرده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه سعید پارسایی، همسر الهه محمدی در صفحه شخصی خود با اشاره به روند کند بررسی پرونده این روزنامه‌نگاران نوشت: «الهه و نیلوفر سرشار از زندگی بودند. بیش از آن چیزی که ده ماه قبل بودند. نه داستانی رنگ‌باخته، از پایشان در می‌آورد و نه تاریکی، بر چراغی که در قلبشان روشن است چیره می‌شود و ما دست در دست یکدیگر ایستاده‌ایم و آن دو و هر که ظلمی بر او رفته است را به وسعت یک جهان در آغوش کشیده‌ایم.»

همچنین محمد حسین آجرلو، همسر نیلوفر حامدی دیگر روزنامه‌نگار بازداشتی نوشت: «سیصد روز از بازداشت غیرقانونی گذشت. به جرم بیان حقیقت. اما از راه رفته برنمی‌گردیم. ما از شما قوی‌تریم.»

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همچنین الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن نیز که گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی منتشر کرده بود پس از احضار به دادسرا در راه رفتن به آنجا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات انتسابی این دو روزنامه‌نگار نهم و دهم خردادماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت غیر علنی برگزار شد.

«همکاری با دولت متخاصم»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اتهاماتی است که به نیلوفر حامدی و الهه محمدی منتسب شده است.

از تاریخ بعدی دادگاه، ادامه بازداشت یا آزادی احتمالی و همچنین وضعیت نهایی این روزنامه‌نگاران اطلاعی در دست نیست.

 

 

 

 






کارت

کارت