EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ویدا ربانی به مرخصی درمانی آمد
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

گزارش‌ها در ایران از موافقت با مرخصی درمانی ویدا ربانی، روزنامه‌نگار بازداشتی که مدتی قبل به دلیل وخامت اوضاع جسمی به بیمارستان منتقل شده بود دارد.

روز شنبه ۲۰ خردادماه علی مجتهدزاده وکیل این روزنامه‌نگار در صفحه شخصی خود با اعلام این خبر نوشت: «مقامات با مرخصی ده روزه خانم ربانی موافقت کردند و امیدواریم که بعد از ده روز این مرخصی تمدید و منجر به آزادی وی شود.»

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار آزاد و فعال مدنی که همکاری با روزنامه شرق و هفته‌نامه صدا را در کارنامه خود دارد از ماه‌های قبل به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری ایران بازداشت و به تحمل زندان محکوم شده بود.

در هفته‌های اخیر اوضاع جسمانی این روزنامه‌نگار و فعال مدنی نابسامان گزارش داده شد و چند روز قبل از زندان به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

همچنین چندی پیش حمیدرضا امیری همسر ویدا ربانی در رشته توییتی نوشت: «پزشک‌ها پس از بررسی MRI تشخیص‌های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. از سردرد‌های تیپ افزایش فشار داخل جمجمه، احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد که هر گونه تاخیر در انجام معاینات و ازمایش های لازم میتواند حیات بیمار را به خطر اندازد  و موجب نابینایی دائم گردد. از آنجا که صدور مجوز اعزام به بیمارستان در زندان زمان‌بر می‌باشد، جان بیمار را در معرض خطر قرار می‌دهد. »

گفتنی است خانم ربانی پیش از این و در جریان آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از مرگ مشکوک مهسا امینی در دوم مهرماه ۱۴۰۱ بازداشت  و دادگاه وی در ۲۹ آذرماه تشکیل شد.

دهم دی ماه علی مجتهدزاده، وکیل این روزنامه‌نگار  اعلام کرد که وی به تحمل شش سال حبس بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و پانزده ماه حبس دیگر بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است.

در هفته‌های اخیر فشار بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای بیش از پیش افزایش یافته است و بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در حال حاضر ۱۱ روزنامه‌نگار در زندان بسر می‌برند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده ضمن محکوم کردن سرکوب رسانه‌ها در ایران، خواستار آزادی روزنامه‌نگاران در بند شد.

 






کارت

کارت