EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار برگزاری علنی محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی شد
جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به ۹ ماه زندان ناعادلانه نیلوفر حامدی و الهه محمدی که به دلیل انجام وظیفه خود بازداشت شده‌اند، نسبت به صدور احکام سنگین از سوی قوه قضاییه هشدار داد.

در این بیانیه که روز جمعه پنجم خردادماه منتشر شد آمده است: «متأسفانه در سال‌های  اخیر روال موجود به گونه‌ای بوده است که این نوع محاکمات به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود. روشی که از اطلاع عموم از جزئیات جلسه و صحت موضوع جلوگیری می‌کند.»

دومنیک پرادالیه، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «حبس روزنامه‌نگاران علامت هشدار دهنده‌ای در سطح بین‌المللی است. ما بار دیگر اتهامات بی‌اساس علیه همکاران خود را محکوم می‌کنیم و از مقامات ایران می‌خواهیم که از همه اتهامات علیه آنها صرف نظر کنند. روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی  را آزاد کند.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی از نخستین روزنامه‌نگارانی بودند که موضوع مرگ مشکوک مهسا امینی را پوشش دادند که آغازگر اعتراضات سراسری در ایران شد. مقامات ایران این دو روزنامه‌نگار را متهم به جاسوسی کردند. اتهامی که در ایران مجازات اعدام دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) همچنین با اشاره به بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خواستار برگزاری دادگاه علنی دو روزنامه‌نگار دربند شد و بار دیگر از مقامات ایران خواست تا همه روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را آزاد کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین از درخواست کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در این خصوص حمایت کرده و بخشی از بیانیه این کمیته را آورده که «از آنجا که مطابق با قانون آئین دادرسی کیفری،  ایجاد امکانات کافی برای حضور وکیل انتخابی و دفاع متهمان از حقوق اولیه متهمان است، کمیته پیگیرى وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتى امیدوار است در این محاکمات حقوق این دو روزنامه‌نگار رعایت شود؛ چرا که از لوازم و شرایط قطعی دادرسی عادلانه علنی بودن و حضور وکیل انتخابی است».

 

 

 






کارت

کارت