EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نیلوفر حامدی و الهه محمدی
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲

با گذشت بیش از هشت ماه از بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، گزارش‌ها از بلاتکلیفی و تداوم بازداشت این دو روزنامه‌نگار حکایت دارد.

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه اول خردادماه روزنامه شرق منتشر کرد با گذشت ۲۴۰ روز از بازداشت روزنامه‌نگاران شرق و هم‌میهن هنوز اراده‌ای برای آزادی آنها به وجود نیامده است و این دو خبرنگار همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

اوایل اردیبهشت سخنگوی قوه قضائیه در نشست هفتگی خود درباره اتهامات نیلوفر حامدی و الهه محمدی گفته بود: «پرونده متضمن کیفرخواست است که به متهمان ابلاغ شده و به منظور صدور رأی قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام این دو نفر همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است»

با وجود اعلام سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر صدور کیفرخواست این روزنامه‌نگاران، هنوز زمان دادگاه و بررسی پرونده آنها مشخص نشده است و گزارش‌ها از محدودیت‌های ارتباطی از زندان حکایت دارد.

چندی پیش سعید پارسایی همسر الهه محمدی از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی و عدم امکان تماس تلفنی در روزهای آخر هفته انتقاد کرد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همسر خانم حامدی پیشتر اعلام کرده بود که اتهام این روزنامه نگار بازداشتی «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت» عنوان شده است و در طی بازداشت اجازه تماس با همسر خود را ندارد.

همچنین الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن نیز که گزارشی از مراسم خاکسپاری مهسا امینی منتشر کرده بود پس از احضار به دادسرا در راه رفتن به آنجا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان منتقل شد.

گفتنی است فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تاکنون در بیانیه‌های متعددی خواستار آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی و همه روزنامه‌نگاران دربند شده است.

 

 






کارت

کارت