EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


وضعیت وخیم استقلال رسانه‌ها و وضعیت روزنامه‌نگاران یمن
جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

بر اساس گزارشی که توسط سندیکای روزنامه‌نگاران یمن منتشرشده، از آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۴ وضعیت رسانه‌ها وخیم تر شده است.

در گزارش سندیکای روزنامه‌نگاران یمن (YJS) از وضعیت رسانه‌ها در این کشور آمده است که ۳۶۵ رسانه ازجمله کانال‌های تلویزیونی، ‌ایستگاه‌های رادیویی، روزنامه‌ها، مجلات و وب سایت‌های خبری یمنی و وضعیت روزنامه‌نگاران شاغل در این رسانه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

این گزارش نشان می‌دهد اکثریت قریب به‌اتفاق رسانه‌ها در یمن به طرف‌های درگیر در جنگ داخلی این کشور وابسته هستند. این امر به‌ویژه در مورد شبکه‌های تلویزیونی قابل‌توجه است، به‌طوری‌که ۲۳ شبکه تلویزیونی از ۲۶ شبکه تلویزیونی فعال در این کشور از طرف‌های متخاصم در یمن حمایت می‌کنند.

موضوع قابل‌توجه دیگر در گزارش سندیکای روزنامه‌نگاران یمن روند رو به رشد تعطیلی رسانه‌ها در این کشور بعد از شروع جنگ داخلی است. دراین ‌بین رسانه‌های مکتوب بیشترین میزان تعطیلی را داشته‌اند به‌نحوی‌که از ۱۳۲ روزنامه و مجله منتشرشده قبل از شروع جنگ، در حال حاضر تنها ۱۳ روزنامه منتشر می‌شوند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد جنگ و تأثیر آن بر رسانه‌ها تأثیر مستقیمی بر شرایط کاری خبرنگاران در این کشور داشته است. در این گزارش آمده است، از میان تمام رسانه‌های یمنی تنها ۴۰ رسانه با خبرنگاران قرارداد امضا می‌کنند. این قرارداد‌ها تضمین‌کننده تمام حقوق اقتصادی، مالی و بیمه‌ای خبرنگاران نیست و شرایط کاری امن برای خبرنگاران فراهم نمی‌کند.






کارت

کارت