EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست تعطیلی شبکه الجزیره توسط عربستان سعودی و هم‌پیمانان
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶

ائتلافی که عربستان سعودی آن را رهبری می‌کند با ارسال اولتیماتوم ۱۰ روزه‌ای به قطر از این کشور خواسته‌اند که ۱۳ خواسته این ائتلاف از جمله بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره و سایر رسانه های خبری که از سوی قطر تامین مالی می‌شوند را طی مدت تعیین شده انجام دهد.

براساس گزارش‌ها پس از تصمیم اوایل ژوئن عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، یمن و مصر برای کاهش روابط با قطر، کویت فهرستی از ۱۳ درخواست این کشورها را برای پایان تحریم قطر اعلام کرده است.

در میان این ۱۳ خواسته‌، ائتلاف از قطر خواسته تا نسبت به تعطیل کردن شبکه الجزیره و ایستگاه های وابسته به آن و همچنین دفاتر رسانه‌ای خبری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط این کشور تامین هزینه می‌شوند نیز اقدام کند.

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران اخیرا از این ائتلاف خواسته بود تا از روزنامه نگاران بعنوان ابزاری فوتبال سیاسی خود استفاده نکند و حق روزنامه نگاران برای انجام وظایف‌شان به رسمیت بشناسد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هشدار می‌دهد که این بحران بر زندگی هزاران نفر تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، به ویژه روزنامه‌نگارانی که در دوحه برای شبکه الجزیره و همچنین دیگر رسانه های قطری کار می کنند. آنها تحت فشار هستند که یا کشور قطر را ترک کنند یا ملیت خود را از دست بدهند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت