EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اطلاعیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص مراحل تأسیس و موانع موجود در خصوص راه‌اندازی این انجمن به روزنامه‌نگاران گزارش داد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «تاخیر بیش از سه ماهه در بررسی صورتجلسه برگزاری مجمع عمومی انجمن و ارسال تصمیمات متخذه در آن به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری جهت ثبت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی موجب شد تا اعضای هیات موسس پیگیری های متعددی با مقامات مسوول وزارتخانه انجام دهند و حتی با شخص وزیر کار ملاقاتی داشتند که ایشان با رویکردی مثبت، امکان شروع فعالیت رسمی انجمن را ممکن و بلامانع توصیف و دستورهای لازم در این زمینه را به مسوولان ذیربط صادر کرد. اما متاسفانه علی رغم اقدامات صورت گرفته، تاکنون نهاد ذی ربط از ارسال تصمیمات مجمع عمومی موصوف به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری استنکاف می کند و بدیهی است سکوت مسوولان مربوطه شروع به کار رسمی اعضای« هیات مدیره» و «بازرسان» منتخب را با موانع جدی مواجه ساخته است و به همین دلیل، تحقق اهداف مبتنی بر رفع چالش های صنفی روزنامه نگاران استان تهران همچنان ناممکن خواهد بود.»

متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:

همکاران گرامی، روزنامه‌‌نگاران ارجمند

همانگونه که اطلاع دارید برخی از پیشکسوتان و فعالان روزنامه نگاری در استان تهران درصدد برآمدند ضمن راه اندازی تشکلی مطبوعاتی درسطح استان، پیگیر مطالبات «صنفی» این قشر باشند. براین اساس، هیات موسسی تشکیل و پس از طی شدن تمامی مراحل قانونی تعریف شده، نخستین مجمع عمومی موسسان« انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران» صبح روز پنجشنبه دوم دی‌ماه 1395 با حضور و نظارت نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در سالن وزارتخانه مذکور و با مشارکت جمعی از شما عزیزان برگزار شد و حاضران پس از تصویب اساسنامه پیشنهادی، در انتخاباتی شفاف،« هیات مدیره» و «بازرسان» انجمن را نیز برگزیدند تا ماموریت های صنفی- قانونی محوله را پیگیری کنند.
بلافاصله پس از«قانونی» شدن فعالیت این انجمن صنفی، هیات مدیره و بازرسان منتخب ، فعالیت خویش را آغاز کردند و با برگزاری جلسات مستمر و منظم هفتگی و متناسب با نیازهای روز اعضا، پایه ریزی کمیته های متعددی را در دستورکار قرار دادند تا چالش ها و کاستی های موجود را شناسایی کرده و برای رفع و مهار آنها درچارچوب های قانونی و تعامل با نهادهای ذینفع ، راهکاریابی کنند.
خروجی جلسات هیات مدیره ابتدا انتخاب و تعیین اعضای هیات رئیسه انجمن شامل رئیس، نایب رئیس، خزانه دار و دبیر انجمن و سپس تشکیل کمیته های عضویت، رفاهی، حقوقی، آمار و مطالعات نیروی انسانی، آموزش، منع تبعیض، ورزشی، بیمه و درمان و خدمات اجتماعی، روابط کار، روابط عمومی، بین الملل، توسعه روابط صنفی، تدارکات و پشتیبانی و … و تدوین آیین نامه هایی جهت مشخص شدن اهداف، وظایف و اختیارات کمیته های مذکور بود.
در مرحله بعدی با برخی از همکاران که از شایستگی و تجارب ارزنده ای برای تحقق اهداف کمیته ها برخوردار بودند مذاکراتی صورت گرفت و با بررسی برنامه پیشنهادی آنان، مسوولان اغلب این کمیته ها از میان گزینه های متعدد، مشخص شد. همچنین اقداماتی مانند طراحی«لوگو»ی انجمن نیز اجرایی و به مرحله تصویب رسید.
با وجود این تمهیدات، متاسفانه طولانی شدن فرآیند بررسی صورتجلسه برگزاری مجمع عمومی انجمن و تصمیمات متخذه در آن، توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و ارسال آن به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری جهت ثبت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی، مانع از آن شد تا با تبدیل وضعیت از «قانونی» به«رسمی»، انجمن بتواند فعالیت هایی مانند قبول درخواست عضویت و پیاده کردن اهداف صنفی از طریق فعال سازی کمیته ها و سایر اقدامت خود را به مرحله اجرا برساند.
همانگونه که ذکر شد، مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی، در تاریخ دوم دیماه سال گذشته برگزار شد و مطابق ماده(14)« آیین نامه چگونگی تشکیل،حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکردانجمن های صنفی و کانون های مربوط موضوع ماده(131) قانون کار جمهوری اسلامی ایران، وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی(اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران)مکلف است پس از دریافت مدارک مجمع عمومی، در صورت احراز صحت برگزاری مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، تکمیل و صحت مدارک، ظرف«یک ماه» نسبت به ثبت و صدور گواهینامه و آگهی انجام انتخابات و انتشار آن در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به هزینه تشکل ذیربط اقدام کند. این در شرایطی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خلال تشکیل انجمن، درچارچوب قانون همراهی موثری با اعضای هیات موسس داشت و آقای علی ربیعی وزیر محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی طی گفت و گویی و در پاسخ به سوالی پیرامون برخی جوسازی های تبلیغی و بی پایه علیه انجمن صنفی نوپای روزنامه نگاران استان تهران تاکید کرد که« این انجمن، یک نهاد صنفی کاملا قانونی است و مراحل تشکیل آن نیز قانونی بوده است».
با چنین پیشینه ای، تاخیر بیش از سه ماهه در بررسی صورتجلسه برگزاری مجمع عمومی انجمن و ارسال تصمیمات متخذه در آن به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری جهت ثبت آگهی تاسیس در روزنامه رسمی موجب شد تا اعضای هیات موسس پیگیری های متعددی با مقامات مسوول وزارتخانه انجام دهند و حتی با شخص وزیر کار ملاقاتی داشتند که ایشان با رویکردی مثبت، امکان شروع فعالیت رسمی انجمن را ممکن و بلامانع توصیف و دستورهای لازم در این زمینه را به مسوولان ذیربط صادر کرد. اما متاسفانه علی رغم اقدامات صورت گرفته، تاکنون نهاد ذی ربط از ارسال تصمیمات مجمع عمومی موصوف به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری استنکاف می کند و بدیهی است سکوت مسوولان مربوطه شروع به کار رسمی اعضای« هیات مدیره» و «بازرسان» منتخب را با موانع جدی مواجه ساخته است و به همین دلیل، تحقق اهداف مبتنی بر رفع چالش های صنفی روزنامه نگاران استان تهران همچنان ناممکن خواهد بود.
در پایان امیدواریم با توجه به اتمام مهلت قانونی برای بررسی و ارسال مدارک مجمع عمومی به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و تاکید اخیر رئیس جمهوری محترم برتحقق همه وعده های انتخاباتی خود به مردم در دوره اول ریاست جمهوری، نهاد ذی ربط به فوریت نسبت به تعیین تکلیف و ایفای تعهدات قانونی خود اقدامات عاجل و لازم به عمل آورد تا چهره« قانونمداری» مسوولان محترم دولت«تدبیر و امید» در افکار عمومی تثبیت شود.
فرصت را غنیمت شمرده و از همراهی صبورانه اهالی قلم و مطبوعات به ویژه افراد حاضر در اولین مجمع عمومی موسسان انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران سپاسگزاری می کنیم .

هیات مدیره منتخب انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران






کارت

کارت