EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نگرانی از وضعیت سلامت عیسی سحرخیز
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

فرزند عیسی سحرخیز،روزنامه نگار زندانی، خبر داد که پدرش پس از ۱۲ روز اعتصاب غذا «به شدت دچار کاهش وزن» شده است.

مهدی سحرخیز روز پنج شنبه،۷ دی،در مصاحبه با وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که پدرش از روز شنبه،۲۵ دی،در اعتراض به «حکم غیر قانونی شش ماه حبس مضاعف» و«نقض مکرر قوانین از سوی مقامات امنیتی و رعایت نکردن حقوق زندانیان» اعتصاب غذا کرده است.

وی خبر داد که آقای سحر خیز در روزهای گذشته به دلیل بیماری به بیمارستان مرکز قلب تهران منتقل شده است و فقط «سرم و آشامیدنی به او خورانده می شود».

براساس این گزارش،این روزنامه نگار زندانی اخیرا به اتهام «نشر اکاذیب » علیه رهبر جمهوری اسلامی در دادگاه اولیه به شش ماه زندان دیگر محکوم شده و این حکم درحال بررسی در دادگاه تجدید نظر است.

درهمین حال مهدی سحرخیز بدون اشاره به جزئیات مطلب منتشر شده،به نقل از پدرش اعلام کرد که این مطلب«تنها انتقاد مصلحانه بوده و به هیچ وجه نشر اکاذیب نبوده است».

وی یکی از دیگر دلایل اعتصاب غذای پدرش را «نقض مکرر قوانین از سوی مقامات امنیتی و رعایت نکردن حقوق زندانیان»اعلام کرد.

مهدی سحرخیز تاکید کرد که پدرش برخلاف قوانین از مرخصی محروم بوده و دادستان تهران نیز با پیشنهاد کمیسیون پزشکی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر اعطای شش ماه «طول درمان در خارج از زندان و بیمارستان» به او، مخالفت کرده است.

حکم زندان جدید برای آقای سحرخیز درحالی صادر شده است که وی پیش از این به ۲۱ ماه زندان محکوم شده بود و باید اردیبهشت ماه سال ۹۶ از زندان آزاد شود.

درهمین حال پیش از این محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران،خبر داده بود که «اولین پرونده جرم سیاسی» با ارجاع پرونده عیسی سحرخیز به دادگاه کیفری یک استان تهران تشکیل شده است.

با این حال آقای افتخاری روز یکشنبه ۱۸ مهر اعلام کرد که این دادگاه با دادگاه کارکنان دولت درباره مصداق جرم سیاسی بودن اتهامات این روزنامه‌نگار زندانی اختلاف دارد.

این پرونده به اتهام «توهین» به رئیس قوه قضاییه تشکیل شده و درباره نتیجه نهایی آن گزارشی منتشر نشده است.

آقای سحرخیز پیش از این نیز سه بار اعتصاب غذا کرده است.از جمله وی ۱۱ آبان ۹۴ و پس از بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده بود که پس از درخواست برخی از شخصیتها از جمله محمد خاتمی،رئیس جمهوری اسبق ایران،به اعتصاب خود پایان داد.

عیسی سحرخیز آبان ۹۴ به همراه آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، و سامان صفرزایی دستگیر شد.






کارت

کارت