EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نخستین نشست روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در اروپا و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برگزار شد
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) روز جمعه میزبان اولین نشست روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در اروپا بود، هدف این برنامه یک روزه شناخت دغدغه‌های روزنامه‌نگاران ایرانی و تلاش برای حمایت بیشتر از آنان در آینده بود.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پس از نشست اذعان داشت: «وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی یک دلیل عمده برای نگرانی ماست و دلیل برگزاری این نشست هم شناخت بیشتر همین شرایط از سوی IFJ بوده‌ است».

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با بیان اینکه: «این اولین نشستی بود که برگزار شد و این نشست به ما کمک کرد تا با مشکلات از نزدیک آشنا شده و بتوانیم در آینده بهتر نسبت به پیگیری آنان اقدام کنیم و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تلاش دارد که به طور دائم از روزنامه‌نگاران ایرانی حمایت کند».

۱۳ روزنامه‌نگار ایرانی شاغل در کشورهای مختلف اروپایی در این نشست دغدغه‌ها و شرایط شغلی و حرفه‌ای‌شان در اروپا را تشریح کرده و همچنین تصویری از وضعیت کنونی روزنامه‌نگاری در ایران را برای اعضای دفتر مرکزی فدراسیون ترسیم کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران وظیفه اصلی خود را کمک به شکل‌گیری و تحول نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران می‌داند و در کنار آن تلاش دارد تا به مشکلات و مسائلی که روزنامه‌نگاران با آن روبرو هستند پرداخته و در خصوص روزنامه‌نگاران ایرانی این مسئله شامل کسانی که در داخل و خارج ایران هستند می‌شود.

هدف نمایندگان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در نشست ارتباط بیشتر با روزنامه‌نگاران ایرانی و کمک به آنان برای حل مشکلات صنفی و همچنین کمک به داشتن صدایی رساتر برای بیان مشکلاتشان در سطح بین‌المللی بود.

شرکت‌کنندگان با تشریح مسائلی که بعنوان یک روزنامه‌نگار شاغل در خارج از کشور با آن دست به گریبان هستند از جمله مشکلات صنفی و کارگری و سانسور و خودسانسوری پرداختند. نمایندگان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در نشست اعلام کردند که این فدراسیون خود را موظف می‌داند تا سریعا نسبت به پیگیری و حل مشکلات و مسائل مطرح شده ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در طی ۱۰ سال اخیر بارها و بارها از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا به نمایندگان این نهاد صنفی روزنامه‌نگاران اجازه سفر و حضور در ایران برای بررسی شرایط روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری را بدهد اما این درخواست‌ها همیشه از سوی مقامات و نهادهای ایرانی بی‌پاسخ مانده است. از نظر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ایران یکی از کشورهایی است که روزنامه‌نگاری در آن حرفه پر خطری است.

در سالهای اخیر فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نسبت به اتفاقات مختلف در خصوص روزنامه‌نگاران ایرانی واکنش‌های متعددی نشان داده که آخرین آن نسبت به صدور حکم ۱۰ سال زندان برای امیرحسین میراسماعیلی تنها به جرم انتشار دو توییت بوده و یا پیگیری‌های فدراسیون در خصوص آزار و اذیت متداوم روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌هایشان از سوی مقامات قضایی ایران است.

 






کارت

کارت