EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


اعتراض خبرنگاران غزنی در برابر مسوولین مطبوعاتی و امنیتی ارگ ریاست جمهوری
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

خبرنگاران غزنی: مسوولین دفتر مطبوعات و تیم محافظت ارگ قانون حق دسترسی به اطلاعات را نقض نموده و با رسانه ها برخورد دو گانه کردند.

کابل – افغانستان: دسترسی به اطلاعات حق قانونی خبرنگاران است تا بتوانند مردم را در روشنایی وضعیت پیش آمده در کشور قرار دهند، که متاسفانه خبرنگاران ولایت غزنی، دیروز دونیم ساعت را برای  بدست آوردن این حق قانونی و راه یافتن به جلسه ریس جمهور سپری کردند مگر موفق پوشش آن نشدند.

رحمت الله نیکزاد مسوول اتحادیه ژورنالیستان غزنی، رحیم آریا خبرنگار تلویزیون راه فردا و آقای عظیمی مسوول رادیو سماع در غزنی میگویند که از ساعت ۸ صبح الی ۱۰:۳۰ قبل از ظهر برای داخل شدن به مجلس رییس جمهور همراه با خبرنگاران رادیو تلویزیون غزنویان، تلویزیون هیواد، رویترز، الجزیزه، اسوشیتید پرس، راه فردا، بی بی سی فارسی، تلویزیون ملی غزنی  انتظار کشیدند مگر از طرف محافظین رییس جمهور برای آنها اجازه ورود به مجلس داده نشد.

آنها میگویند که تنها خبرنگاران تلویزیون طلوع و اریانا اجازه یافته بودند که آن مجلس را پوشش دهند مگر برای سایر خبرنگاران گفته شد که میتوانند بدون وسایل خبرنگاری شان داخل مجلس شوند که این پیش آمد و برخورد دوگانه برای خبرنگاران قابل پذیرش نبود، چون این یک نشست خیلی مهم و تاریخی برای مردم غزنی بود و پوشش خبری آن برای هر رسانه اهمیت بخصوص خود را داشت.

به گفته خبرنگارن غزنی، رییس جمهور بعد از سخنرانی و بدون اینکه به ده ها پرسش خبرنگاران و رسانه های غزنی  پاسخ دهد، ولایت غزنی را ترک کرد و به کابل برگشت.

سید حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفت که تیم دفتر مطبوعات ریاست جمهوری با همکاری دفتر والی در هر ولایت تمام سهولت ها را برای خبرنگاران فراهم میسازد.

مگر آقای عارف نوری سخنگوی والی ولایت غزنی که به گفته شاهدان عینی خودش هم لحظات طولانی را  برای ورود به نشست رییس جمهور با مردم غزنی سپری کرده میگوید که یک روز قبل زمانی که تیم امنیتی رییس جمهور و شخصی بنام زاخیل، نماینده دفتر مطبوعات ریاست جمهوری برای تنظیم نشست به غزنی آمدند تلاش های زیادی از طرف دفتر سخنگوی و شخص والی ولایت غزنی صورت گرفت تا برای ورد خبرنگاران غزنی در این مجلس اجازه داده شود مگر نماینده دفتر مطبوعات ریاست جمهوری تاکید داشت که هیچ خبرنگاری نمیتواند با وسایل خود داخل مجلس شود، هر ان خبرنگاری که مواد مطبوعاتی میخواست ما پس از مجلس به دسترسش قرار میدهیم.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان برخورد توهین آمیز با خبرنگاران و رسانه های غزنی را نقض قانونی حق دسترسی به اطلاعات میداند که بشکل نمادین از طرف شخص رییس جمهور غنی در تصدی ریاست جمهوری اش بعنوان اولین قانون توشیح گردید.

گر چه خبرنگاران بار ها با چنین برخوردی از طرف تیم محافظت ریاست جمهوری برخورده اند و همه آن شکایات به ریاست جمهوری انتقال یافته است، مگر متاسفانه ارگ ریاست جمهوری جزیی ترین اقدامی برای رفع این مشکل خبرنگاران حین پوشش نشست ها و برنامه های ریاست جمهوری نکرده است.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، از ارگ ریاست جمهوری بخصوص دفتر مطبوعات آن میخواهد تا ضمن تعقیب این قضیه، راه کار مناسبی برای پوشش خبری برنامه های رییس جمهور در مرکز و ولایات رویدست گیرند تا بیشتر از این باعث نقض قانون و عدم دسترسی خبرنگاران و مردم از اطلاعات نشوند.






کارت

کارت