EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ادای احترام روزنامه‌نگاران در ولایت‌های مختلف افغانستان نسبت به همکاران تازه کشته شده
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷

خبرنگاران، در گردهمایی‌هایی در سراسر افغانستان، کشتار خبرنگاران در کابل و قتل یک همکار دیگرشان در شهر خوست را جنایت بشری و ضد موازین انسانی و دینی خوانده و آن را به شدت محکوم کردند.

در این گردهمایی‌ها که امروز با شرکت گسترده خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در ولایات کابل، بدخشان، پروان، سرپل، جوزجان، بلخ، هرات، فراه، هلمند، قندهار، خوست، ارزگان، بامیان و غور برگزارشد، شماری زیادی از فعالان مدنی، بزرگان و متنفذین محلی نیز حضور یافتند.

شرکت کنندگان با دعا به روح کشته‌شدگان و آرزوی شفایابی برای زخمی‌ها، هدف قرار دادن خبرنگاران به عنوان یک قشر غیرنظامی بی‌طرف، را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خوانده و به شدت محکوم کردند.

آنان در عین حال، از حکومت و مجامع بین المللی خواستند تا کشتار خبرنگاران در افغانستان را با جدیت بررسی کنند و سازمان دهندگان این جنایات را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

کمک و همکاری حکومت به خانواده‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای قربانی رویداد‌های تروریستی، و تامین امنیت خبرنگاران و رسانه‌های از دیگر خواسته‌هایی بود که در این گردهمایی‌ها مطرح شد.

در روزهای گذشته، شماری زیادی از خبرنگاران که برای پوشش یک حمله انتحاری به منطقه شش درک کابل رفته بودند، از سوی یک مهاجم انتحاری دیگر هدف قرار گرفتند.

در این حمله تروریستی ۹ خبرنگار جان خود را از دست دادند و حداقل هشت تن دیگر زخمی شدند. ساعاتی پس از این رویداد، یک خبرنگار محلی در شهر خوست از سوی مهاجمان مسلح هدف قرار گرفت و جان باخت.

روز ۱۰ ثور به لحاظ گستردگی و نوع حمله بر خبرنگاران در تاریخ رسانه‌های کشور بی‌سابقه است و به عنوان لکه ننگی دیگر بر جبین تروریست‌های سیاه دل و کج اندیش و حامیان شیطان صفت شان درج تاریخ شده است و هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: مرکز خبرنگاران افغانستان






کارت

کارت