EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون جهانی روزنامه نگاران : هم اکنون ٢٧ روزنامه نگار درایران زندانی هستند
سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۳

فدراسیون جهانی روزنامه نگاران (IFJ) با صدور بیانیه جدیدی درخواستش از دولت ایران را برای آزاد کردن روزنامه نگاران زندانی در کشور، که رو به افزایش است، در انجام تعهدش نسبت به آزادی مطبوعات و حقوق بشر تکرار کرد.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بنا بر آمار انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران (AoIJ)، عضو وابسته IFJ، در حال حاضر ٢٧ روزنامه نگار زندانی در ایران وجود دارد – و این کشور یکی از بدترین زندانبانان روزنامه نگاران در جهان است. تعدادی از این روزنامه نگاران در طول چند ماه گذشته زندانی شده اند که حاکمیت این کشور به سرکوب شدید آزادی بیان و مطبوعات اقدام کرده است.
جیم بومِلها رئیس فدراسیون جهانی روزنامه نگاران دراین باره اظهار داشت :” رئیس جمهور روحانی زمانی که به قدرت رسید وعده اصلاحات و تغییر داد، اما واقعیت برای رسانه ها در ایران بسیار متفاوت بوده است. گفتگوها در خصوص برنامه هسته‌ای باعث بهبود روابط بین المللی ایران شده است، اما این درحالی است که رسانه‌های آزاد و مستقل در درون مرزها زیر فشار هستند و تعداد روزنامه نگارانی که به راحتی به خاطر انجام وظیفه حرفه ای و بیان حقیقت زندانی می‌شوند، رو به افزایش است.”
وی افزود:” ما درخواست خود را از رئیس جمهور روحانی و دولت برای تعمیم اقدامات مترقی که آنها در دیگر زمینه های زندگی انجام داده اند به عرصه روزنامه نگاری تکرار می کنیم. دیگر هیچ بهانه‌ای پذیرفتی نیست. زمان عمل فرارسیده است و و رئیس جمهور باید عمل به وعده های انتخاباتی اش را با احترام به نقش مهم روزنامه نگاران در آینده ملت ایران نشان دهد.”
آخرین روزنامه نگاران بازداشت شده در این کشور جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، و همسرش یگانه صالحی، که برای روزنامه امارات متحده عربی نیشن کار می کرد، می باشند. بر اساس گزارش ها، این زن و شوهر در خانه خود در سه شنبه ٢٢ ژوئیه دستگیر شدند. خانواده و کارفرمایان ایندو خبری از وضعیت ایشان ندارند و هیچ اتهام رسمی متوجه ایندو نشده است، اما یک مقام قضایی ایران تایید کرده است که آنها بازداشت شده اند. همچنین براین باورند که دو شهروند ایالات متحده آمریکا نیز، که به عنوان عکاس آزاد فعالیت می کرده اند، بازداشت شده اند.
تعدادی از زنان روزنامه نگار نیز در ماه های اخیر از جمله چهره هایی فعالی چون صبا آذرپیک، مرضیه رسولی و ریحانه طباطبایی بازداشت و زندانی شده اند.
صبا آذرپیک، روزنامه نگار مستقل شناخته شده، که برای روزنامه اعتماد و دیگر مطبوعات اصلاح طلب کار می کرد، از ٢٨ ماه می بازداشت شد و در حال حاضر در مکانی نامعلوم (احتمالا یک بازداشتگاه در شرق تهران) به سر می برد. او در طی یک حمله به دفتر مجله تجارت فردا، که او خبرنگارش بود، بازداشت شد، اما تاکنون هیچ اتهام رسمی علیه وی بطور عمومی اعلام نشده است. گزارش ها می گویند که بازداشت او به دلیل پوشش خبری در مورد ستار بهشتی، یک وبلاگ نویس که در سال ٢٠١٢ بازداشت و در زندان بدلیل شرایط شکنجه کشته شد، و گزارش های وی در مورد رفتار خشونت آمیزی که با زندانیان سیاسی اوین در تهران شد، می باشد. در ٢١ و ٢٢ جولای، او در دادگاه انقلاب ایران برای شنیدن مواردی که به او مربوط نمی شد حضور یافت. خانواده او می گوید: او در شرایط جسمی و روحی ضعیف است و از درد شدید پشت و کاهش وزن رنج می برد.
رسولی به اتهام تبلیغ علیه نظام به دو سال زندان و ۵٠ ضربه شلاق محکوم شده است. او در باره هنر و فرهنگ در روزنامه های شناخته شده اصلاح طلب از جمله شرق و اعتماد می نویسد. او برای اولین بار در ژانویه گذشته بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود و پس از آن دوباره زندانی شد.
و طباطبایی در حال حاضر به اتهام تبلغ علیه نظام و توهین به نامزدهای ریاست جمهوری محافظه کار در سال ٢٠١٣ دو ماه است که در زندان اوین به سر می برد.
علاوه بر این، ساجده عرب سرخی، روزنامه نگار زنی که در سال گذشته از فرانسه به ایران بازگشت، برای یک و نیم سال به زندان افتاد، در حالی که سراج الدین میردامادی نیز پس از بازگشت از فرانسه درسال گذشته، پس از دو ماه بازداشت، این هفته به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس محکوم شده است.
جیم بوملها در مورد حمایت کامل فدراسیون جهانی روزنامه نگاران از انجمن صنفی و روزنامه نگاران ایران اظهار داشت: “ما از نظام قضایی ایران می خواهیم تا به مسئولیت خود در قبال حقوق اساسی بشر، که در قانون اساسی ایران تضمین شده است، احترام بگذارد و همه روزنامه نگارانی که در ایران زندانند، آزاد کند. ما همچنین تقاضای فک پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران را تکرار کرده به طوری که انجمن بتواند به فعالیت خود در حمایت از روزنامه نگاران و آزادی مطبوعات ادامه دهد.”
http://www.ifj.org/nc/news-single-view/backpid/1/article/27-journalists-…






کارت

کارت