EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


عدم حمایت افغانستان از پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل در مورد امنیت و مصونیت خبرنگاران
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶

با وجود تعهد رهبران حکومت افغانستان مبنی بر حمایت از آزادی بیان و تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران در کشور، حکومت افغانستان از پیشنویس قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد در این زمینه که تعهدی برای پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران است،  حمایت نکرده است.

به گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۶، ۷۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند که ۱۴ تن آن زنان هستند و افزون بر این در این مدت دو خبرنگار افغان نیز در پاکستان کشته شده‌اند.

در مجموع، ۵۷ تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته شده شهروندان افغانستان هستند که بیشتر آنان در جریان کار جان خود را از دست داده‌اند اما متاسفانه به اکثریت قریب به اتفاق این پرونده‌ها رسیدگی نشده است و عاملان آن از مجازات معاف بوده‌اند.

با در نظرداشت این وضعیت، مرکز خبرنگاران افغانستان در اقدامی مشترک با سازمان بین المللی «آرتیکل ۱۹» در نامه‌ای سرگشاده از حکومت افغانستان خواست تا از این پیشنویس قعطنامه سازمان ملل متحد که کشورهای عضو را ملزم می کند بخاطر تامین امنیت ومصونیت خبرنگاران اقدام کنند و به معافیت از جرایم در این زمینه پایان دهند، حمایت کند.

این پیشنویس حاوی تعهدات مهمی از سوی جامعه بین المللی برای در نظرگرفتن اقدامات بیشتر بخاطرتامین امنیت خبرنگاران، پیشگیری جرایم علیه خبرنگاران و تعقیب قضایی این جرایم بود و اینکه کشورهای عضو اقداماتی را برای اطمینان از فراهم سازی محیط امن برای آزادی بیان روی دست بگیرند.

احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که افغانستان از پیشنویس قطعنامه(GA resolution 70/162, December 2015 ) و قطعنامه (HRC resolution 33/2, September 2016) حمایت نکرده بود.

وی افزود: «انتظار می‌رفت در سال جاری با توجه به تاکید رهبران حکومت افغانستان مبنی بر حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان، افغانستان تعهد خود را در این زمینه در سطح بین المللی نشان دهد اما متاسفانه با وجود درخواست رسمی و تاکید بر اهمیت موضوع، حکومت افغانستان از این قطعنامه پشتیبانی نکرد که مایه نگرانی جدی ما می‌باشد .»

محمود صیقل، نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد تا اکنون حاضر نشده است در این زمینه صحبت کند.

۸۸ کشور از جمله مکزیک که از جمله بد‌ترین کشورهای برای کار خبرنگاری شناخته می‌شود، از این قطعنامه حمایت کرده است اما افغانستان، با وجود تعهدات پی در پی، نخواسته است ازاین قطعنامه حمایت کند.

منبع: مرکز خبرنگاران افغانستان

رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که مقام‌های حکومت افغانستان باید در این زمینه پاسخ گو باشند و واضح سازند که چرا با وصف اینکه همواره از تعهدشان در زمینه تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران و پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران سخن می‌زنند، اما حکومت افغانستان در سطح بین المللی در راستای این تعهد اقدام نمی کند.






کارت

کارت